söndag, april 26, 2009

Jobbhelg hemma

Jag är ingen mittemellanmänniska. Jag jobbar på att vara lagom och bland dem som känner mig ytligt tror jag att jag kan framstå som både lugn och välbalanserad. Men så är det ju inte, skrapa lite på ytan...

I helgen har jag slitits mellan hopp och frustration här hemma. Tänka att det finns så mycket att göra och så lite tid! Och så började helgen med att Otto i fredags hostade non-stop hela dagen. Det drev både honom och mig till vansinne fast det helt klart var mest synd om honom. Till slut provade jag att låta honom gå ut och leka fast han var sjuk "på ögonen" (glansig, ingen feber) och då hostade han så mycket så han kräktes. Stackarn. På lördagen var det Villes tur att däcka i feber. Så precis när han repat sig efter förra vändan vid påsk och börjat äta igen och vara sig själv, så åker han på e ny omgång. Och slutar ofelbart att äta. Så vad har vi genomfört under helgen? Jo, Stefan har tvättat och oljat altanen, vi har flyttat komposten, planterat pilrundeln och flätat (Stefan). Alla syrénbuskar som fått övervintra i kökslandet har kommit på sina rätta platser. En schersmin har flyttats, den andra får vänta lite till. Min lilla häggmispel har också fått byta plats och ta över efter flädern som dött efter alla vedermödor.

Kökslanden har börjat ta form igen även om finputs kvarstår. Men oj, vad jag hade velat göra mer. Stefan har stått för det mesta av arbetet och jag har mest tagit hand om det vardagliga-måste-göras-slitet samt den febriga Ville. Fast jag har hunnit beundra blåsippan som klarat flytten in på vår tomt (jag vet att den är fridlyst men hade jag inte flyttat den hade den döden dött under grannens husbygge) och så har jag flyttat hit vitsippor och midsommarblomster. Blåklint som jag tog plantor av förra året kommer snällt tillbaka nu. Men annars så är jag hiskeligt dålig på att identifiera vad som växer i ängen. Förutom alla maskrosor som borde tas om hand.

Imorgon är tanken att jag ska så morötter, svartrötter, dill, persilja, sallad och sätta lök. Förmodligen hinner jag endast med en bråkdel. Imorgon är för övrigt sista dagen som jag är föräldraledig på heltid. Tisdag morgon är det rise and shine klockan 05.00. Det ska bli intressant att se om Ville klarar av att fortsätta sova utan mig eller om han också går upp då.

Inga kommentarer: