måndag, maj 17, 2010

Det som göms i snö...

Kommer upp i tö. Nu har snigelsäsongen satt igång på riktigt. Ikväll insåg jag att jag måste börja gå mina rundor. Och i år finns det inte bara små sniglar på min tomt! De är överallt och de är stora! På ängen fanns det fler än jag ville räkna. Mamma och jag plockade nog totalt ca 200 sniglar i olika storlekar. Den här vintern har inte bara givit oss fantastiska vitsippsbackar...

Ska visst bli rekordmånga fästingar också. Så nu gäller det att ta det på rätt sätt. Snigelrundorna får bli en avrundning på dagen. Ska jag ha mina blommor kvar kommer jag inte undan dem. Jag har visserligen beställt nematoder men det kommer inte att räcka.

För övrigt har det varit en fantastisk dag hemma. Får man verkligen bo så här vackert och ha det så här bra? Försommarkvällen har varit helt ljuvlig. Alla barnen avslutade kvällen hos oss. Ebba och Julius har dragit igång ett projekt i sandlådan. De driver restaurang och ska bli miljonärer dels via sitt restaurangprojekt men också genom att ta ut avgifter av de mindre barnen när dessa kör på vår altan. Julius kör med små-tullar, där man får betala med småsten eller blad för att kunna köra förbi. Jag har sagt nej till maskros betalning! Vill inte ha in fler maskrosor på tomten än jag redan har...

Dessutom har jag varit på utvecklingssamtal med Ebba idag. Genomgång av de nationella proven. Hon lyckades med alla rätt i matte, ett fel i engelska och alla rätt i svenska. Det blir svårt för brorsorna att leva upp till hennes standard :)

Inga kommentarer: