torsdag, januari 27, 2011

Hjälpa till med matteläxa

Julius är hemma från skolan idag, förkyld. Eller lite förkyld kombinerad med trötthet. Ingen feber och riktigt sugen på att spela datatspel. Vilket han också får - när han städat sitt rum och gjort läxan. Det är där skon klämmer....

I veckan gjorde vi matteläxa tillsammans vilket var riktigt roligt. Min hjärna har helt slutat tänka i dessa banor så det är nog nyttigt att försöka hjälpa till. Jag har hört att ju längre tiden går desto mer fast blir man i gamla tankebanor. Det blir som leriga hjulspår, omöjliga att ta sig ur. Matte tillhör inte mina hjulspår. Jag borde säkert börja med Sudoko eller korsord, det är bara så satans tråkigt.

Summa sumarum kunde jag inte hjälpa honom med veckans kluring som var följande: Emil har får och höns, lika många av varje. Tillsammans har de 54 ben. Hur många höns resp får har han? Hmm.. jag trodde på att dela 54/9 och få 6 ben i varje hög. Fast det blev så många högar och hjälpte oss inte framåt precis. Dessutom ritade jag bara 4 högar och det blev ju inte ens 54 ben. Julius ville ha 11 ben i varje hög men det kändes inte heller helt rätt. Så försökte vi rita benen och då blev det riktigt krångligt. Det var bara ben överallt. Vilka ben tillhörde hönsen och vilka fåren?

Till slut ropade vi på Ebba som kom, tittade på kluringen och sa att vi skulle dela 54/3, alltså tre högar och att det blev 9 höns och 9 får. Först tänkte jag 4,5 får men det blev ju också lite tokigt! Jag menar 18 ben räcker ju inte till 5 hela får. Glömde bort den sista högen med ben. Tur att det inte är så mycket läkemedelsräkning på jobbet, trot eller ej men den tentan klarade jag utan problem. Kanske berodde det på att jag slapp räkna får och hönsben. Julius och jag hade i alla fall väldigt roligt, även om han i efterhand påstod att han hela tiden velat dela med 3 och att jag hade sagt att det inte gick. Mycket möjligt, jag ska låta det vara osagt.

Inga kommentarer: