onsdag, juli 11, 2007

Huslighet

Den husliga mamman har grabbat tag i mig. I går var vi i de småländska skogarna och jag plockade 10 liter blåbär. De är ju visserligen ingenting för bärproffs, men för mig! 3 timmar, liggandes bland buskarna ömsom på knä, ömsom på huk för att inte bryta ryggen. Dessutom har jag plockat 3 liter körsbär, fast där var jag lat och frös in dem med kärnor och allt. Blåbren var ju tvungna att rensas, dessvärre.

Fick med mig 2 kg krusbär också. Så ikväll när vi kom hem till Stockholm har jag kokat marmelad. Den verkar lite rinnig, fast jag följde receptet. Har aldrig kokat sylt eller marmelad tidigare, så vi får se. Så nu finns det om än i rinnig form, krusbärsmarmelad med vanilj och krusbärsmarmelad med whiskey. Den senare smakade ypperligt när jag tjyvsmakade i alla fall.

Annars har Småland bjudit på mest regn. Uppehåll under regntunga skyar. Vi har hunnit med att besöka Singoallas grotta och badat två gånger trots detta. Visst är det sommar när man badar naken i en kall sjö?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men Malin!
En riktig bullmamma! Så mysigt! Önskar jag hade varit lika flitig... Sitter just nu i Småland, sedan 5 dagar och har inte ens varit i bärskogen... Har iofs hunnit med Helsingborg, hotellnatt, Vejbystrand mm. Ser fram emot en burk hemgjord marmelad om ni kikar förbi!
:-)

RosaMilton sa...

Vii du ha marmelad med eller utan whiskey?!