söndag, augusti 21, 2011

Hemmafix med betong!


Fågelbad och liten betongkruka för strandfynd i form av stenar. Fågelbadet har lövavtryck i botten. Ett plus med att gjuta i betong är att det det inte behöver bli perfekt, den ruffa ytan gör att det känns helt okej med lufthål, skrovligheter samt om någon kant inte håller riktigt som den ska.


Det gick bra att gjuta gipsmagen från när Otto låg i magen. Vi lade gipsmagen i sandlådan och bullade upp ordentligt med sand runtomkring. Armerade med en himla massa skruvar, spikar och smått och gott av metall. Det känns hållbart, hoppas det är det också. Efter första betongjutningen var magen skrovlig och vissa skruvar och spikar syntes. Så vi köpte reparationsbetong och jag lade över ett skikt med den. Det blev mycket bättre och mer som jag hoppades att magen skulle bli. Tänk att avtrycket är från tre dagar innan Otto föddes!


Rabarberbladsavtryck var lättare att gjuta än jag trodde. Krukan är jag också nöjd med. Limmade fast lönnlöv på sidorna av hinken. Ödlan och sköldpaddan är formar från Panduro. Allt pyssel har Ebba stått för och hade det inte varit för henne, hade det här projektet aldrig blivit av. Går man runt i en trädgårdsbutik är sånt här pynt dyrt, det här har varit ett roligt och pyssel och definitivt mycket billigare än att köpa färdigt. Ett fågelbad till har vi hunnit med och några krukor till. Otto och Ville har gjort värmeljus med mosaik i. Samt att jag övertalade dem att gjuta ner alla eländiga spelkulor som legat överallt i huset! En extra bonus för mig... :)

Inga kommentarer: