torsdag, augusti 07, 2008

Det regnar...

Och plötsligt känns det som om det vackra vädret aldrig funnits. Konstigt. I vilket fall somhelst har vi ägnat oss åt diverse pyssel. Vi har bytt sovrum. Otto och Ville har fått ett framtida lek- och sovrum och vi har nu klämt in oss i Ottos gamla rum (som han aldrig sovit i, kan ju tilläggas). Nu sover vi där alla fyra... Fast tanken är att han mer och mer ska sova i sitt eget rum och att det ska vara naturligt för honom att det är även Villes rum, den dagen det blir aktuellt. Jag vill inte att han, när han är 5 och Ville är 3 plötsligt kommer på att han inte alls kan tänka sig att dela rum med lillbrorsan. Vi behöver nämligen ha kvar vårt arbetsrum.

Sedan har jag skördat. Förväxta rödbetor, sockerärtor och vaxbönor. Mängder av Mangold, som jag har förvällt, hoppas de stackars barnen accepterar att äta detta istället för spenat i vinter! Idag har jag fryst in persilja att garnera alla höstens grytor och soppor med. Och bakat bröd... Det är sååå roligt! Med de nya brödkorgarna från Saltå Kvarn. Det blir både vackra och goda bröd nu. Så nu har jag skrytit om hemmalivet och inte berättat att vi både har hunnit med att bråka en del och irritera oss på varandra och bli sams igen.

Men jag är glad för en annan sak. Idag har både Julius, Ebba och Otto haft kompisar här. Vid mellis var det rena fritidset. Härligt och roligt! Och Julius och hans kompis har inte tjatat om dataspel en enda gång. De har stått och spikat i garaget. Visserligen har det tillverkats vapen (Uzis, Bazookas (stavning?), klubbor) på löpande band. Otto har numera en pistol av trä som jag återfann i kylskåpet prydligt brdevid osten och smöret. Pang jag skjuter dig i magen... (Varför just magen, kan man undra?)

Inga kommentarer: