torsdag, april 15, 2010

Testing testing

Ville sover som bekant inte så bra och inte så gärna. Han hanterar heller inte sin sömnbrist så bra. I december testade vi att låta honom vara utan middagsvila med katastrofresultat. Det kunde vem som helst ha förstått. Men inte vi! Det tog ca 6 veckor att hitta tillbaks till den vanlige Ville. Men eftersom vi inte kan låta bli att försöka hitta lösningar testar vi igen. Det nya är att han och Otto ska bo tillsammans. Ville tycker att detta är mycket roligt och spännande. Vi ha kört två nätter nu. Första kvällen fick jag lite panik eftersom jag skulle upp tidigt och jobba, så det flyttade vi in honom till Stefan när vi gick och la oss. Så det var lite fusk. men själv insomnandet gick bra och det funkade utan alltför mycket bus. Ville är nöjd med att slippa ligga själv i rummet tror jag. Även om jag legat bredvid honom en stund tidigare så har han inte somnat. Jag tror mest att han legat och vaktat på mig för att hålla koll på när det är dags för mig att gå. Och ägna kvällarna åt 2-timmars nattningar finns inte på agendan med 4 barn. Julius hade den förmånen men inte ens då var det roligt.

Igårkväll möblerade vi om så att rätt sängar stod på rätt plats. Superkul att hoppa och busa i sängarna under tiden! Nattningen gick bra, över förväntan. Otto är också nöjd med sällskap.

Natten då? Jo, vi gick och la oss rätt tidigt och jag somnade tvärt, jättetrött. Känns konstigt att dela säng med käre maken igen, efter 2 år! Jag har glömt vilken läggningsfascist han är! Rätt som det var hörde jag Ville och gick över till honom. Lyckades få tyst på honom rätt snabbt och somnade inte om själv där inne. Gick tillbaka och tittade på klockan. 00.30. Nästa gång det var dags. var 04.30. Någonstans vid 05 hörde jag att Ville vaknade men då tänkte jag att han kommer väl inte till oss. Hörde nämligen hu han gick upp. Klockan 05.40 blev det blöjbyte och sedan kröp han ner hos oss. Efter en stund gav Stefan upp och gick upp med honom. Jag fick en timme extra och blev väckt. Då sov jag så djupt att jag inte visste vilken dag det var, om jag skulle vara ledig eller jobba. Helt väck med andra ord.

Natten kändes ganska tung men så här i efterhand när jag skriver, så ser den inte så förfärlig ut på papper. Ville är redan trött men det kanske är dags att ge upp sova-till-sju-på-morgonen-ambitionerna för hans del. Sover han någonsin till 07? Det är rena rama sovmorgonen för hans del. Hans naturliga klockan är säkerligen att vakna mellan 05-05.30 på morgonen. Dagens nackdel är att han i princip inte sov middag hos dagmamman igår. Lite sliten med andra ord.

Idag ska vi bara slappa och ta det lugnt. Det fina vädret är som bortblåst. Lite, lite snö finns kvar i trädgården även om det är minimalt. Imorgon ska det visst snöa... Även här känner jag viss ambivalens. Jag vill ha en lång vår, men nära nollan tycker jag är att ta i. Annars är det skönt att successivt få vänja sig vid värmen, så att det inte slår över till 20 grader på en gång.

Inga kommentarer: