tisdag, april 13, 2010

Hur var det nu jag tänkte?

När jag för en månad sedan sa att jag ville gå upp lite i tid? Tänkte jag månne på min framtida pension? Det var ju bra i så fall. Nu börjar jag min första vecka arbetstidsökning (10%) med att ta ledigt en dag... Men det finns ju så mycket att göra! Idag har jag sått alla mina fröer, planterat om slokande och ledsna krukväxter, rensat rabatter i trädgården och tvingat stackars mor att städa både inne och ute på altanen. Trasiga leksaker och fotbollar är undanfixade och det är fint och rensopat på altanen. Kan det var tid att börja så sallad redan i drivbänken? Visst måste det gå?

Nu finns det bara ytte-pyttelite snö kvar i trädgården. Man riktigt ser hur det händer grejjer för varje dag. Snödroppar, vintergäck, tussilago och krokus blommar. Krokusarna måste ha förökat sig enormt för det är som ett helt fält i en rabatt. Det är hög tid att rensa första omgången ogräs, så jag slipper 15 ggr mer ogräs om en månad.

Sedan är det det klassiska. Vi trodde att vi hade handlat vårkläder till barnen. Men nu behövs gympadojjor, sulor, nya jeans, nya fotbollsskor, osv osv. Nu får de gå i gummistövlar i några dagar tills någon av oss hunnit handla. Både Ville och Otto är ute hela eftermiddagarna efter hämtning, det är skönt och lugnt. Speciellt med tanke på hur mycket Ville muckar just nu. Eller muckar kanske är fel uttryckt men han har ett hiskeligt humör och vill ha allting på sitt sätt. Vid maten är det mer regel än undantag att det blir bråk, gråt och tandagnisslan.

Nästa vecka ska jag hålla föredrag på jobbet och jag är NERVÖS! Skickade ut massmejl till alla igår, vilket bidrog till att haussa upp känslan.

Inga kommentarer: