lördag, januari 06, 2007

Eftersom jag är så RYSLIGT upptagen...

och inte alls ska vara här och skriva, så kommer en liten rapport i punktform:

- Jag försöker skriva uppsats

- Jag bakar bröd som besatt... älskar doften av hembakt bröd och har hittat ett nytt favvorecept.

- Min mobiltelefon blev stulen när jag och Julius var på Sollentuna husdjursmässa idag. SURT. SUPERSURT. Stulet blev även SL-biljetthäftet. Där fick jag för att jag sa att jag faktiskt aldrig blivit bestulen på något i Stockholm... Så glöm att försöka nå mig nu om jag inte är hemma. Och jag vet att det inte varit lätt tidigare heller...

- Vi har det mysigt och lite jullovsstämning trots alla kartonger som fyller huset.

- Jag tittar på katter på nätet och har till min förvåning upptäckt att katter tydligen inte längre är djur som behöver, eller ens mår bra av utomhusvistelse. Svenskars riskfokusering har tydligen även nått katten. Inte bara vi svenskar riskerar att leva ett liv där vi kan dö, även katter med sina nio liv kan det också... Även huskatter ska gå i koppel, inte längre bara snordyra raskatter. Hur kul tycker katter det är att gå i koppel?!! Hemlösa katter adopteras bara bort om man INTE har barn under 6 år, själv är äldre än 65 (man kan ju dö ifrån den stackars katten) och så ska katten helst vara inne. Kattungar adopteras bara bort två och två, för att de ska ha sällskap och lära sig att vara katt. Jag trodde att katten oftast föredrog att vara ensam herre på täppan?

Nå, det här sista blev längre än som var tänkt, men jag kunde inte hindra fingrarna som snabbt gled iväg över tangentbordet....

1 kommentar:

Olle sa...

Trist och beklämmande! Tog de (han/hon) sakerna ur fickan eller hur gick det till? Tur i alla fall att du inte också blev av med nycklar, bankkort och legitimation. Det är mycket trassligare att ersätta.

Vad gäller katters uteliv så är det precis Molly's uppfattning. Hon anser att man möjligen kan titta ut en kort stund om vädret är bra och matte är där så att man går trygg. Hon hatar när andra katter dyker upp på hennes territorium - vare sig hon utnyttjar det eller inte. Hon vet att hon inte har en chans att försvara det själv längre, giktbruten och stel som hon är. Att sova på sängen, äta ett stort antal små måltider under dagen och att leka en liten stund när matte har gått och lagt sig är hennes idé om hur ett bra kattliv skall levas. Ingen annan katt vare sig ute eller inne alltså och definitivt inget halsband och koppel!

Olle