fredag, maj 25, 2007

Det växer!

Naturen är förunderlig! På fyllnadsmassorna som för närvarande är vår tomt har det kommit upp ormbunksskott (av något slag), en stackars bortkommen liljekonvalj och något som med lite god vilja skulle kunna vara vildhallon! Nästa vecka kommer grävgubben och ska börja fixa, jag undrar om det går att få behålla ormbunkarna?

Förutom de saker jag vill ha på tomten, har tistlar och maskrosor förstås nästlat sig in. Tistlar har så otroligt långa rötter, det gäller att försöka utrota dem så fort som möjligt och den chansen har jag redan sumpat.

Vår kompost verkar ta sig i alla fall. Ett tag luktade den för bedrövligt och vi oroade oss för grannarna. Sen fick vi den att sluta lukta med då kom fluglarverna... Och de var MÅNGA. Efter larvstadiet blev de flugor I MASSOR. Lite pinsamt när grannens gröna gavel var alldeles svartprickig av flugor. Vi hoppades att de inte skulle märka något. Nu har vi lyckats få bort fluglarverna (flugorna attackerar förmodligen hästarna i hagen på andra sidan vägen) och har en temperatur i komposten på ca 35 grader. Fast jag har läst att den ska vara ännu högre, upp till 60-70 grader. Inga kompostmaskar som vi skulle vilja ha, har vi heller. Fast såna kan man tydligen köpa.

Grävgubben kommer också med planteringsjord till våra planerade land. Inte är det väl för sent att så sallad, spenat och kanske morötter? Jag skulle så gärna vilja ha sockerärtor också.... Om jorden kommer på plats och vi får till landen kommer jag att drabbas av planteringsfeber.

2 kommentarer:

Olle sa...

Maskarna kommer nog fast man kanske kan skynda på det med att köpa på burk. Att komposten luktade kanske berodde på att det bara är hushållsavfall? När du får mer gräs och växtavfall så kanske det blir bättre. Prova med att stoppa med litet tidningspapper så får du upp cellulosadelen. Våra komposter blir aldrig varmare än ljummet - jag tror de måste vara större då.

Hälsningar
Olle

PS: fortsätter att leta lägenheter och har nu fyra förslag som jag kommer att bjuda på. Ett ser lovande ut, på Sörgården.

RosaMilton sa...

Komposten lutar inte alls längre, det är fantastiskt och flugorna försvann när vi la på en hink jord ovanpå matresterna. Så det har ordnat sig. Jag trodde faktiskt inte att det gick att ha helt luktfria komposter men det funkar. Enligt Stefan som är kompostskötare nummer ett har det redan blivit jordaktigt längre mot botten i komposten. Häftigt!