tisdag, oktober 14, 2008

Solen lyser!

Jag älskar oktober. Där andra blir ledsna över att sommaren är över tycker jag att det är ofantligt skönt att få höststäda trädgården, göra vinterfint i rabatter och att ha skördat färdigt. Björkarnas löv lyser som guld i solen och det är en precis sån höst ute som jag önskat mig. Dessutom! Så mycket man kan plantera och ändra om nu. Jag har en massa projekt på gång som jag inte hinner med. Men trädgårdslandet är höststädat, nu ska jag på med gödsel och täcka.

Om 2-4 veckor kommer en grävgubbe hit och ska fixa dränering. Vi ska även få hit några lass med jord för att fylla upp. Det kommer att bli bra och efter mycket velande hit och dit gör vi det nu. Med risk för en regnig höst och vinter och ingen dränering kommer problemet att vara akut i vår och tomten så lerig att den blir ännu mer sönderkörd av en grävmaskin. Så, dränering, fixa till uteplatserna, gräva 2 rabatter och öka på trädgårdslandet med 1 meter samt ta bort baklutet (där pölarna och geggan bildas) är de stora planerna för i höst.

Jag skulle vilja hinna med att plantera de träd vi tänkt oss också men det vete katten om det blir av. Det ska bli en häggmispel till, ett träd till slänten samt 1 äppelträd och ett plommonträd till. Vi åt de två resterande (kunde ha varit ca 10 om inte en viss herre hade gallrat så flitigt i somras) äpplena från Ottos Aroma i helgen. Otroligt vad goda de var! Jag gillar ju Aroma i vanliga fall men att plocka och äta direkt, vilken skillnad!

Inga kommentarer: