måndag, juli 19, 2010

Barnarbete

Efter mycket dividerande fram och tillbaka i säkert ett halvår har vi införskaffat ett Playstation. Jag har varit mycket skeptisk, mest för att jag helst inte vill att småttorna ska fastna framför TV:n. Men den har hittills visat sig vara en riktig guldgruva för mig.

Det är fantastiskt vad tjänstvilliga och samarbetsvilliga stororna är. Framförallt Julius! De här är vad de har arbetat för att tjäna ihop speltid. (För naturligtvis har vi spelrestriktioner :))
- Rensat grusgången från ogräs
- Kantklippt kring häckar och rabatter
- Rensat ogräs
- Storstädat badrummet

Mamma, behöver du inte hjälp med något mer? Snälla!

Jag hatar att städa toaletter och badrum, det är något jag gärna går och drar på och så blir det snuskigare och snuskigare. Nu gjorde Julius detta, även om han fick instruktioner och lite hjälp. Det skiner, så välstädat är det!

Och rensa ogräs och klippa kantgräs är sånt som jag i princip aldrig hinner med. Ibland funderar jag faktiskt vad det är jag gör om dagarna. Men i och med att vi införskaffat familjekort på det lokala utomhusbadet så har jag åkt med barnen och badat nästan varje dag. Det är nog det enda jag saknar i vår kommun. Ett riktigt bra sjöbad. Bassängbad kan aldrig slå ett riktigt bad, helst i havet... Det bästa med familjekort när det väl är betalt, är att det känns ok att åka och bada bara någon timme eller två. Helst badar jag efter klockan tre så jag slipper smörja in barnen. Perfekt att åka hemifrån de timmarna då det ändå bara blir stök och bråk och gnäll. Det svåraste på badet är att hålla koll på Otto och Ville som inte alls vill bada på samma ställe. Otto vill helst bada på det djupaste med simpuffar tillsammans med Ebba och Julius. Han hoppar otröttligt från kanten och varvar mellan kanonkulan och magplask. Och medan jag har badat har Stefan fixat de sista uteprojekten för året och sett till att ha maten klar tills vi kommer hem...

Inga kommentarer: