fredag, september 22, 2006

Städa, städa varje fredag och så varje jul...

det är inte kul... Kaffepausen är snart slut, nu väntar städning av badrum, uterum, och kök. Bläää. Varje kväll är köket städat och undanplockat och varje morgon när frukosten är färdigäten ser det helt bedrövligt ut igen. Det är verkligen sisyfosarbete, köket och så tvätten förstås.

Först slängs all tvätt ner från övervåningen, tvättas och hängs. När den är torr lägger jag den i en sån där blå IKEA-kasse. Kassen brukar stå några dagar och fyllas på i vardagsrummet tills ingen hittar några strumpor, trosor, kalsonger eller whatever längre. Då vrålar de på mig: Mamma, var är min röda tröja? Leta i blå kassen, vrålar jag tillbaka. Efter några minuter ligger alla kläder i en hög på vardagsrumsgolvet, varpå jag får ett anfall.

- Men, tröjan ligger INTE där, jag har letat.
- Mmmm, jooo, jag kan se det.
Så plockar jag upp den röda tröjan som ligger längst ner i kassen, det enda plagget som inte ligger på golvet. Någorlunda pedagogiskt tvingar jag sedan barnet ifråga att vika ihop kläderna tillsammans med mig, ner i kassen igen. Jag inser att kassen måste upp på övervåningen för att tvätten slutligen ska in i skåp och lådor. Så nu förflyttas kassen en trappa upp och där blir den ytterligare en dag eller två innan den åker in i sovrummet. Tvätten kommer inte in i skåpet, nu går alla direkt till kassen och plockar det de ska... Sedan länge finns det ny tvätt nere i vardagsrummet och IKEA-kasse nummer två väntar på transport uppåt i regionerna. Det är nu det kan bli riktigt krångligt. I vilken kasse finns vilka kläder?

Idag ska jag i alla fall iväg på en kursares magisterexamen. Ska bli jättekul... med Mäsi Maräng (not). Bäsin är nämligen i sin mest uttråkade fas i tillvaron just nu. Det är kul att vara ute och krypa och stoppa stenar och fimpar (lugn, jag hindrar honom) i munnen men det är också det ända. Leksaker tex är urtråkigt. Jag frågade därför Stefan om han hade några tips hur jag kan underhålla det lilla livet utan att bli utkörd ur lokalen och han föreslog följande.

1. Ett äppelskrutt att bita på (kul i ca 10 minuter)
2. Kex att suga på (kul i kanske fem minuter)
3. Morotsstavar att bita på (kul i kanske 5 minuter)

Se där, jag kanske kan lyssna i 20 minuter. Jag hade en fundering på att ta med kokt ris eller spaghetti i en burk, men de har heltäckningsmatta på morskis så jag övergav den idén. Det kan annars hålla illvrålet i schack en hel middag (ca 30 minuter). Sedan hade jag en tanke om att jag skulle gått upp tidigt med det lilla monstret så att han somnar lagom klockan ett när det börjar men imorse känders det inte alls lockande. Det får helt enkelt bli som det blir. Alltid spännande att se hur många sura respektive charmade tanter det blir idag.

3 kommentarer:

Olle sa...

Tycker scenen du tecknar känns avlägset bekant fast vi var ju bara 4 personer som mest...

Anonym sa...

På Dalagatan händer ungefär samma sak, trots avsaknad av nivåskillnad... Hamnar tvättstugan på övre plan i nya huset?

AI sa...

Känns bra att veta att ni inte har det så välstädat som när man kommer och hälsar på hela tiden. :) Just nu har jag lite plock efter festen att göra också, men annars ser det väldigt fint ut här för tillfället...