söndag, augusti 19, 2007

Gnällvarning

Jag blev förkyld den 4:e augusti. Har visserligen inte haft någon feber men jag är fortfarande superförkyld. Lägg till foglossning, och spänningshuvudvärk och allmän irritation över allt jobb med uppsatsen så har ni en gnälltant. Nu har jag tagit två Alvedon, sitter här med pappersnäsdukar och försöker arbeta med rättningen av uppsatsen. Jättekul. Hur mycket som helst att rätta. Hade möjlighet att arbeta hela dagen igår och rättade ca 8 sidor.

Jag kan inte längre se något sammanhang i vissa bitar av text. Det är så mycket ändringar och klipp och klistra att jag förlorar fokus. Har sett texten i för många varianter, det bara snurrar. Allt som skrivs ska kopplas tillbaka till teori, allt ska knytas ihop prydligt och snyggt. Frågan är nu om den här versionen leder framåt eller bara i sidled? Men det känns kanske bättre när Alvedonen börjar verka.

1 kommentar:

Olle sa...

När det blir alltför omöjligt med alla ändringar och omflyttningar med följdändringar i texten så finns det två saker du kan pröva:

1) när du gjort alla ändringar som du tror behövs - gör sedan en ren utskrift (utan några markeringar och med stort radavstånd) och läs den med penna i hand. Försök inte arbeta på datorn direkt på skärmen utan redigera på pappret. Man ser mycket bättre där.

2) Funkar inte heller det utan texten bara spökar för dig - känner väl igen eländet - skriv om den! Läs vad du skrivit och skriv det igen, inte direkt från förlagan (även om du har den synlig och naturligtvis checkar av den). All text (nästan) blir mycket bättre andra gången man skriver den!

Går inte heller det - ja, då skall du förmodligen ta en Alvedon till och lägga dig eller göra något helt annat ett slag.

Det här är baserat på mina erfarenheter - det är säkert olika för olika personer.

Olle