onsdag, april 16, 2008

Pilflätning

Jag var på trädgårdsmässan förra fredagen och kom hem med pil! Så jag har grävt i dagarna två med spade och spett och igår planterade Stefan och flätade! Det blev rätt bra tycker jag. På den här högen med söderläge och läskyddat ska jag försöka odla tomater i sommar. Ska bli spännande att se om det funkar.


I helgen tokdeppade vi över vår svampiga tomt, som var totalt vattenindränkt. Inte är den vacker precis, även om det blir lite bättre när det inte regnar. Kom fram till följande. Vi ska inte förverkliga några rabattplaner förrän tidigast i slutet av sommaren. Ifall vi måste dränera om vore det ju lite dumt... Hur som helst är det nog rätt bra, jag hinner fundera mer hur jag vill ha det och planera och drömma. Inte helt fel. Frågan är bara hur jag ska göra med de två pionknölar jag köpte? De får väl planteras lite halvspontant och så får jag flytta dem sedan. Det går ju även om jag förstått att de inte gillar det.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Men Malin!
Visst kan du plantera ändå!
När man dränerar så gör man det inte över hela ytan utan bara genom att gräva ner dräneringsrör i "rännor". Så hela tomten kommer inte att påverkas! Och tänk på att växtlighet kräver vatten - mindre svampigt. Ska jag vara ärlig så tror jag att ni skulle kunna fixa det där själva genom att köpa markduk, dräneringsrör och plocka fram varsin spade. Har ni någonstans att leda vattnet? Någon brunn ni kan gå på kanske? Dike? Ni kan kanske försöka? Det lär bli extremt mycket billigare än att anlita entreprenör. Skall ni använda en markentreprenör som ska ta sig in med grävare så bör ni lämna plats för honom att köra in vid sidan om huset. Men först tycker jag att ni tar ut någon på plats som kan tycka till, det ska ni kunna få hjälp med gratis. Sedan ska de offerera ett pris och speca de åtgärder som behövs för att få tomten i bra skick. Det ska också vara gratis. Jämför om möjligt med 2 eller 3 entreprenörer. Därefter tar ni ställning till hur och vad som ska göras, och när. Värt att försöka själva?

//Anna-panna (Riksbehörig Kvalitetsansvarig / Bygg- & Projektledare, så något borde jag ju kunna...)

Olle sa...

Björkar drar mycket vatten ur marken har jag lärt mig. Och märkt. Det kanske är något att fundera på också.

Flyttar du pioner så får du nog räkna med att de inte blommar året efter flyttningen. Men det kan du väl leva med. Eventuellt kan de ju kompletteras med en eller två nya rotknölar.

RosaMilton sa...

Tack för tipsen! Vi kommer nog försöka dränera själva till börja med. Man kan ju hoppas att vi slipper... Björk kanske kan vara något!

Anonym sa...

En stor björk dricker 500 liter per dag på sommaren. Jag har bilder från när vi dränerade om på landet, om du vill se hur materialet och vårt jobb såg ut!
Hör av dig i så fall!