fredag, september 11, 2009

Återhämtning

Jag gär så tacksam för att jag har möjlighet att inte jobba så mycket i höst. Jobbade tisdag och onsdag och vilken röra det blev! Gårdagen gick åt till att återhämtning och att dessutom åka in till jobbet på ledig dag, vilket inte var kul. Det är väl det som gör mitt jobb fascinerande att man aldrig vet om det kommer vara lugnt eller kaotiskt, starta bra eller dåligt. Men det var galet frustrerande när jag efter bara 4 timmars sömn (svårt att somna, efter en adrenalinkick på tisdagskvällen) hade jobbat en hel förmiddag och sedan tro att jag skulle göra ett bra avslut på min jobbdag bara för att se minuterna ticka iväg och se att det inte alls blev så bra som jag hade tänkt mig. Se en lugn uppiggande cykeltur hem bytas mot att försöka sätta personbästa på sträckan och ändå komma för sent till dagmamman. Vilket jag också gjorde.

Väl hemma hade jag i alla fall god hjälp av morfar, för det var trötta barn och en ganska stingslig variant av mig själv. Födelsedagsmiddg för Julius blev potatis- och purjosoppa och till efterrätt pannkakstårta. Vid 8-tiden la mina ben av, de ville absolut inte resa sig ur soffan längre, kändes som timmerstockar.

Idag tar vi det lugnt och latar oss hemma. Ville och Otto har ledig dag med mig och även om det finns hundra saker att göra kan det bli ett lugnt tempo i alla fall. Tvätthögen väntar, badrummet väntar på renskrubbning. Jag har skördat 2 kg bönor som jag måste förvälla och frysa in. Ändå finns det mer att plocka om vädret fortsätter.

Annat trädgårdsarbete som väntar är att städa ängen och rensa ogräs i princip överallt. Vattna den blivande gräsmattan. Vi får plocka äpplen hos storgrannen om vi vill så det ska jag försöka göra i eftermiddag.

Jag kommer på mer ju mer jag skriver... Julius har fotbollsträning ikväll och så måste vi förbereda för kalas i helgen. Släktkalas och kompiskalas. Tur att farfar kommer på besök. Ja och så måste jag ringa några samtal, lämna in ansökan om föräldraledighetsersättning till försäkringskassan, mejla schemaönskning till jobbet samt svara på frågor angående mitt jobb. Hur ska man i korthet ca 1 A4 formulera hur man tycker att vi bör jobba de närmsta åren, vad som bör prioriteras? Jag vet i och för sig mycket väl vad jag tycer, frågan är väl om det går att göra på en så stor arbetsplats.

2 kommentarer:

Olle sa...

Tips. När det gäller frågan om hur ni skall jooba de kommande åren så är det chefens huvudvärk. Det finns ingen anledning för dig att försöka täcka allt eller att vara alllmänt klok. Satsa i stället på att pressa för en eller två frågor som är viktiga för dig. Då blir det lätt att skriva den där A4-an.

RosaMilton sa...

Jag är mest orolig att jag uppfattat mellanchefens mejladress fel och skickat till fel person!