torsdag, juni 14, 2007

Försäkringskassan och jobbet

Jag blir galen på kombinationen. Antar att jag inte är ensam om den saken. Jag har varit sjukskriven i en månad ca och det är tydligen bara inte meningen att de ska gå smidigt att få ut ersättningen.

Bara blanketten! För att kunna fylla i sjukskrivningsblanketten var jag tvungen att ringa försäkringskassan för att få hjälp. Idag ringde de hem och sa att jag fyllt i blanketten FEL! De var så ledsna så över att det blivit fel, men nu måste jag tyvärr göra om det. Okej då, sa jag med ett litet morr längst nere i halsen.

Så går jag och hämtar posten. Ett brev från försäkringskassan. De har inte fått något sjukskrivningsintyg från de första veckorna. Ännu ett morr. Jag skickade in intyget till jobbet eftersom det är så man ska göra. Dumt nog tog jag ingen kopia (jättepuckat).

För det första så fick jag för några veckor sedan ringa och påminna arbetsgivaren om att skicka vidare intyget så att jag överhuvudtaget kunde få en blankett från försäkringskassan att försöka fylla i. Nu kan jag ge mig den på (jag ska ta tillbaka dessa fula tankar om jag har fel) att jobbet inte har kvar sjukskrivningsintyget. I så fall måste jag jaga läkaren på mödravården som sjukskrev mig, för ett nytt intyg. Och själv skicka in detta. Pengarna kanske jag får i juli?!

Jag antar att det är ett sätt att hålla sjukskrivningstalen nere... Föräldraförsäkringen är rena barnleken jämfört med detta.

Inga kommentarer: