söndag, juni 10, 2007

Morfar fyllde år




Och dagen till ära avbröt han sitt fixande inför försäljningen av lägenheten för att hjälpa mig med Otto när jag skulle klippa mig. Jag hade en plan B ifall han inte skulle kunna och den var att muta Ebba och Julius med pengar och glass och att de skulle dra barnvagn i Kista centrum medan jag klippte mig. Som tur var behövdes inte Plan B. Och det visade sig att Ebba inte alls var frisk när vi kom till Kista. Hon höll ut medan jag klippte mig men när vi köpte födelsedagstårta till pappa gick det inte längre, hon kräktes ner sig, vagnen och Ottos solhatt. Stackars liten. Jag var rätt glad att ha pappa med mig då, för Otto är inte riktigt den som håller sig stilla och det tog en stund att sanera Ebba och hennes närmaste omgivning.

Vi åkte i alla fall hem till pappa efteråt och åt middag. Ebba fick ligga på soffan och vila sig. Otto var inte still en sekund, for som en virvelvind genom rummen. Medan Ebba gav morfar födelsedagspresent högg Otto in på tårtan jag ställt fram i köket. Han var väldigt nöjd med sig själv. Sedan försökte han klättra upp på balkongräcket, hade sönder morfars balkongdörr, masakrerade en tagetesplanta, sorterade alla morfars kasettband, hittade roliga sladdar, ja och lite till. Han lyckades under de två minuter han var utan blöja också att bajsa på golvet, varvid Julius trampade i bajset. Sedan kräktes Ebba igen. Så det var ett riktigt födelsedagsfirande. Väldigt kroppsligt.

Idag är Ebba fortfarande lite slak. Jag undrar vad det är för sjuka hon har dragit på sig. Hon har inte kräkts men mår illa och har ont i magen. Det blir ingen skola för henne imorgon heller.

3 kommentarer:

Olle sa...

Mm... Var det verkligen så? Vad som inte riktigt framgår är att Malin hanterade nästan alla dessa kriser med stor effektivitet utan att jag behövde rycka in - jo kanske ett handtag med Julius och Otto under klippningen och litet matlagning.

Jag undrade mycket över vart mina hörlurar till stereon hade tagit vägen (de hade ramlat ner bakom på något sätt) och jag har fortfarande inte hittat fjärrkontrollen till CD:n. Men den kommer väl fram. Och gör den inte så är det väl inte värre än att jag lyfter på ändan och går fram till den och justerar vad det nu är som skall justeras.

Bild från födelsedagstårtespektaklet finns på min egen blogg. Jag hade en härlig eftermiddag!

AI sa...

Haha, låter som om ni hade ett trevligt och händelserikt födelsedagsfirande! Låter som om ni han ha det lite trevligt ändå, trots alla missöden. Hoppas allt är underbart med er! Kram! Hälsa Ebba att krya på sig!

RosaMilton sa...

Något jag såg nu som på fotot och som jag inte tänkte på innan... Notera hålet på tårtan, titta sedan på Ottos tallrik. Han har endast lite marsipan där, inte en skymt av grädde eller kaka... Marsipanen är tuggad och utspottad! Ja, det var enlyckad dag trots allt. Ebba börjar långsamt repa sig men är trött fortfarande. Inga kräkningar igår ivarje fall. Vi var inne med henne på barnakuten på DS i söndags men de kunde inte hittade något allvarligare fel. Nu får hon gå på mjölkfri diet en vecka. Frukost: Macka med jordnötssmör och sylt...! Har någon något bättre förslag?