måndag, juni 30, 2008

Förvånad och en smula irriterad...

Jag brukar nästan aldrig blogga om annat än familjen... Tråkigt? Möjligen och möjligen inte. Men nu har jag läst om LCHF-kost på nätet. Helt absurt tycker jag. LCHF innebär i princip inga kolhydrater men proteiner och fett. Diktaturversion av GI ungefär. Läser inne på ett forum och det låter helt bisarrt. De kan inte käka en halv tomat för då går de upp i vikt! Inga bär, frukter, nada. Möjligtvis gröna grönsaker. Jag får kulturell mat-härdsmälta i hjärnan när en kille skriver att han på kvällen när suget sätter in käkar upp en 300 g ostbit. Och till frukost dagen efter dricker 3 dl grädde och äter ett paket ölkorv. Och de påstår sig må bättre?! Men deras kostvanor får egentligen stå för dem själva, det som irriterar mig med Atkinson och den här varianten av kost är egentligen miljöhänsyn. Om vi bara ska käka animaliskt protein och så mycket mejeriprodukter av smör och grädde, var är miljötänket i detta? Globalt sett? Vi flyger, kör bil, äter och dricker som om det inte fanns några andra att ta hänsyn till. Och försvarar oss med att det ändå är kört när kineser och indier propsar på samma välfärd som vi har. Alla andra utom just jag just nu borde tänka sig för. Det här gäller även mig... Bekväma är vi allihop. Men det irriterar mig att jag inte hört någon göra kopplingen. Man debatterar hälsa för sig och miljö för sig. När det egentligen hänger ihop.

En tant på forumet beklagar sig över att hon har en trädgård full av bär och frukt och hon kan inte äta. Men herregud! Lite vitaminer och mineraler har väl aldrig skadat? Sjuk viktfixering och i-landsproblem... Det är ju fantastiskt att gå ut i trädgården och plocka mat, laga, äta och njuta... Om vågen sedan visar på 0,5 kg plus dagen efter så kan det knappast vara annat än vatten...

Inga kommentarer: