lördag, december 20, 2008

Måla koppar

Det här hände förra veckan men jag hann inte med då. Men nu, när klockan är 07 och jag redan hunnit äta frukost, då... Det enda som kan hindra mig är en sur Ville som har börjat bli trött igen. Surt att bli väckt av en trött bebis som inte sovit färdigt.

I vilket fall som helst så målade Otto koppar förra veckan. Så här i efterhand förstår jag precis. Ebba hade tidigare hållit på att måla en mugg med porslinsfärger och Otto satt hela tiden och tittade på, funderade på färgerna och pratade. Han fick INTE hjälpa till. Klar undervärdering, varför fick inte han också måla? Efteråt pratade han om att han ville måla koppar men jag kopplade faktiskt inte riktigt.

Så skulle Otto och Stefan vara hemma själva när jag var iväg på jobbfika. Stefan var tvungen att jobba lite och sa åt åt Otto att han fick sysselsätta sig själv. Otto ville måla sa han, så han fick vattenfärger, tidning att hålla till på och papper. Sedan fick Stefan jobba ifred i TVÅ timmar. Här kan jag tycka att det var ett rätt riskabelt projekt att lämna Otto ensam med vattenfärger i TVÅ TIMMAR men det är väl tur att det inte alltid är jag som bestämmer.

Otto hade i varje fall kommit på att han också skulle måla koppar. Han hade dragit fram sin stol till köksbänken, lyckats klättra upp och ner och hämta två muminmuggar. Sedan hade han mycket konstfärdigt målat dem, omsorgsfullt är bara förnamnet (de var helsvarta efteråt, både utanpå och inuti) och sedan ställt dem att torka. Det kom visserligen färg inte bara på kopparna, utan också en del på Otto, bordet och golvet men det var inte kvar när jag kom hem. Stolt som en tupp var han i alla fall. Jag är rätt stolt också, tycker faktiskt att det var rätt driftigt gjort! Snart bakar han väl sockerkaka själv också :)

1 kommentar:

Olle sa...

Den mannen har ett självförtroende som är totalt obegränsat. Han måste ha haft en underbar tid i köket och varit mycket nöjd med sig själv. Jag är djupt imponerad. Och road, i synnerhet som problemet med vad göra med kopparna inte faller på mig (det går väl inte att dricka något ur dem i det här skicket antar jag utan att få i sig en massa vattenfärg)?

Om det var Stinky-koppen som blev svart så är det faktiskt ganska passande...