onsdag, juli 16, 2008

Idag vill jag

Bara vara hemma! Två dagar på raken har jag varit på stranden. Vi lånade med oss H hem i förrgår och hon och Ebba har haft jättekul. De har plockat hallon och blåbär (lite från frysen också) och gjort smulpaj alldeles själva. Imponerande och gott! Jag diskade visserligen efter dem men det var det värt för att få barnpassning och huset skrikfritt. Så underbart att få bakat men slippa göra det själv! Igårkväll gickde med mig på snigeljakt. Trevligt sällskap. Julius har lekt på sitt håll men igår var han med oss. Jag fixar inte att ha med både Ville och Otto på badet och dessutom ha koll på Julius, så Otto var hemma med Stefan. Som har fått halsfluss, jag vet inte för vilken gång i ordningen i år. Hur som helst fick jag badat med Julius när Ville sov, mysigt.

Så mina ambitioner för dagen? Jag vill bygga ihop komposten. Vi har kökskompost sedan ett år tillbaka och det är helt suveränt. Tillsammans med sopsortering gör det att vi egentligen inte skulle behöva så mycket sophämtning. Det är mest nattblöjorna till Ville. Jag tycker inte tygisar funkar så bra nattetid. Och eftersom vi kan få tag i "miljömärkta" blöjor så känns det rätt ok att använda dem. Men, men, komposten var det. Det ska bli en kompost för trädgårdsskräpet. Som just nu bara ligger i en stor hög och skräpar.

Sedan vill jag skola om småplantorna jag har dragit upp. En del börjar växa ur sina boplatseroch behöver få trädgårdsjordrunt fötterna. Några andra behöver nog mer jord för att växa bättre. Och så allt det vanliga. Idag är jag matansvarig. Hur tråkigt är inte det? Jag har sluppit laga mat på hela sommaren nästan, men lunchen är min idag.

Inga kommentarer: