onsdag, juli 02, 2008

Sniglarna hämtar in

Nu har snigelinvasionen börjat. Plockade 2 i söndags, 4 i måndags och säkert 20 igårkväll. Vi är bokstavligen omringade av sniglar, de kommer sakta men säkert mot vå mittentomt. Ena grannen är trädgårdsintresserad och säkert villig att plocka sniglar men nya grannen tvivlar jag lite på. Och från deras tomt kunde jag igår spotta massa sniglar. Och vi som ska åka bort. Jag ser framför mig hur de invaderar trädgården fullständigt och äter upp allt. Grönsakslandet, mina sommarblommor och rosor och mina små perenner som jag dragit upp. Och dahliorna, de verkar älska dahlior. Har varit inne och läst på nätet allt som går att hitta och så här ska vi börja med att bekämpa dem.

  • Grönsakslandet ska få elstaket.
  • Marktäckningen som jag älskar måste bort
  • Trädgårdskomposten måste få en sluten behållare
  • Bort med plankor bakom garaget
  • Plockningsrundor morgon och kväll när vi är hemma

4 kommentarer:

Olle sa...

Skall försöka greja Keith Hares snigelpellets tilld dig. Han har massor av hostas som alla har helt felfria blad utan hål, under över alla under.

Men det blir först tills vi träffas igen - tills dess får du fightas med andra metoder.

RosaMilton sa...

Jag hade tänkt ha hosta i en rabatt men nu tror jag att jag struntar i det, det är tydligen sniglarnas favoriter... Problemet när man vill ta död på sniglarna är ju att det helstska vara miljövänligt och bara döda sniglar, inte andra djur som grodor eldyl. Är det nematoder han har i pelletsarna?

Anonym sa...

Nematoder kommer i en liten ask med pulver. Vad som är nematoder och vad som ev är "pulver" vet jag inte. Kanske allt är nematoder. Jag köpte ca 30 miljoner nematoder och det var en liten, liten burk. Detta blandas med vatten och vattnas ut över ett område om ca 100 kvm. Det kan hända att jag har lite fel på någon av mängderna, men det är så det går till. Den här behandlingen kostade nästan 500 kronor. Nu bekämpar jag med snigelpellets från Weibulls (tror jag). Båda dessa bekämpningsmedel går bara på sniglarna! Pelletserna ser ut som blått strössel som man har på glassen... Men är inte farliga för andra än sniglarna. De äter, blir pömsiga, kryper iväg och lägger sig undanskymt och vaknar inte igen. Mycket odramatiskt. Kan kanske vara en idé att lägga runt tomtgränsen och i ängen, så att inte V och O har direkt tillgång till dem, menar jag. Men jag hugger dem mitt itu när jag ser dem! Och dem jag inte hinner se hoppas jag äter mitt mumsiga glasströssel...
:-)
Ses snart!

Anonym sa...

Ett tips är att skydda snigelpellets mot regn och djur med någon form av plastlåda/tak. Många kombinerar nematoder och snigelpellets med bra resultat. Se t.ex. följande länk varför denna metod är gynnsam. Kombinera Nemaslug och snigelfritt