torsdag, juli 24, 2008

Olika som bär

Jag kommer på mig själv att jämföra Otto och Ville. Eftersom de är födda i december bägge två är det kanske inte så konstigt. Ville är en riktigt glad kille. Han skrattar högt för sig själv. Han kan till och med ligga vid bröstet och amma och samtidigt fnissa för sig själv. Vad tänker han på? Vad är det som är så roligt? Jag minns Julius som go och glad men Ville tar priset. Sommaren -06 var också varm precis som nu. Otto sov naken hos mig i sängen. Vaknade när han ville kissa. Jag har försökt någon enstaka gång att kissa Ville på natten men han blir bara jättearg. Han sover dåligt om han sover helt naken, vaknar ideligen, blir svettig. Med Otto försökte jag köra konsekvent blöjfritt men det hinner jag inte nu. Ville kissar jag när jag hinner med och märker att det är dags. Det är alltid skönt med mindre tvätt.

Sedan finns det likheter mellan dem. Otto har visserligen varit motoriskt tidigast men det skiljer inte mycket. Ville övar frenetiskt på att stå just nu. Drar sig upp mot allt, står och vinglar, håller sig med en hand. Glad förstås.

Idag har han hängt med när jag städat, lekt med en kortlek på Ebbas rum, jagat dammsugaren och försökt äta makaroner. Han har toppat en blomma och ätit jord från rabatten som jag grävt. Åkt ryggsäck (Ergo, har fortfarande inte hittat min sjal efter flytten) ikväll när jag gick en snigelrunda. Stackarn blev myggbiten. Efter tre nattningsförsök (somnade första gången 19.30) sover han nu för natten. Han sover verkligen uselt i värmen. Imorgon ska vi hälsa på vännen I, hämta ut tågbiljetten, packa och kanske städa kylskåpet. Innan det kryper iväg i julivärmen. För övrigt är jag grymt sugen på såna där träskosandaler som är populära just nu. Såna som mamma hade när jag var liten. Jag minns att vi åkte ut på landet och hon fick prova ut dem hos en gammal träskomakargubbe. Jag tyckte det var så konstigt att hon inte fick träskorna på en gång. Men när hon fick dem, åh va fin hon var!

Inga kommentarer: