fredag, juli 18, 2008

Supergod rabarbersaft

När jag var liten fick jag smaka rabarbersaft hemma hos Anna. Det var det godaste jag någonsin druckit. Nu har jag gjort egen, den är suverän på sommaren.
  • 300 g rabarber
  • 2 dl socker
  • 2 dl vatten
  • valfri smaksättning: Jag har den här gången skivat i citron, stjärnanis, kanel och mynta! Låter inte så gott men det är det!
Skär rabarbern i ca cm-stora bitar, lägg i en burk el kastrull, eller nå´t! Koka upp vatten, socker och kryddor. Häll sockerlagen över rabarber och skivad (tvättad (helst ekologisk) citron). Låt dra i ett dygn. Ät upp rabarbern som efterrätt med vaniljglass, sila bort kryddor från lagen. Häll upp lagen på flaska. Ställ i kylen. Spä saften med vatten och drick!

3 kommentarer:

Anonym sa...

OJ vad trevligt! Det måste jag testa!!! Ska åka till stan imorgon och städa ur lägenheten, skitkul... Men sen är vi klara! JoE passar barnen här på landet, himla smidigt!HoJ hade för övrigt en riktigt trevlig utflykt med matsäck idag, till sin nya koja, ända borta i vår skog... Extremt uppskattat, har du sett bilderna?

RosaMilton sa...

Jag såg nyss! Superfin koja! Är det du som textat den fina skylten?

Anonym sa...

Jajemen!
Tjusigt va? :-)
De är otroligt nöjda med både kojan o skylten!
Nu har vi städat klart i stan... Så nu återstår bara flytten.
Hör av dig om du vill titta förbi på to-fr!