lördag, oktober 31, 2009

Svåra val!

Tänk va skönt det ska bli när Ville slutar sova middag. Och varför ska det vara så tjafsigt på nätterna? Jag blir galen! En bra natt följs nästan alltid av 2 dåliga. Inatt vaknade han redan vid halv två och körde igång. Det tog en halvtimme innan han somnade om. Sedan har han sovit oroligt och vid 5 vaknade han för gott även om jag lyckades övertala honom att det var natt ända till klockan 6. Klockan sex gick han upp själv. Numera gör han det utan att knota vilket är gudomligt skönt. Så han lekte själv nästan en hel timme innan han tvingade upp mig. Fint så, och det enda buset jag hittat är att han pillat lös en tråd på madrassen och dragit upp den till ett helt ludd.

Det här är vad jag håller på att klura på nu på morgonkvisten. Idag hade jag tänkt mig utflykt. En till dag hemma utan något på agendan känns inte optimalt. Nu måste jag besluta mig för följande. Inomhus eller utomhus? Det lutar åt utomhus trots gråväder. Jag har spanat in en 4-H gård i närheten som tydligen ligger vackert vid en sjö. Nu är det så att den öppnar 12. Ville ligger tokback i sovandet den här veckan. Och det funkar absolut inte så att han sover längre och bättre på natten om middagsvilan blivit kort. Alltså skulle han behöva sova hemma i sin säng för att det ska bli optimalt. Alternativ 1 är att åka iväg innan gården öppnar och ha kul ute på egen hand, fika och sedan titta på djuren en halvtimme och så åka hem. Då blir det sängen för honom ca klockan 1, vilket gör att risken är överhängande att han somnar i bilen på väg hem och vaknar när jag bär in honom och så blir eftermiddagen bedrövlig.

Alternativ 2 är att äta hemma, försöka lägga honom tidigt vilket borde funka i och med att han vaknat tidigt imorse. Då borde han vakna senast vid halv två. Har jag allt färdigt då kan vi vara klara och komma iväg till 2. Stället stänger klockan fyra så vi borde hinna göra allt killarna har lust med. Det lutar onekligen åt alternativ 2. Men det ska bli så skönt när man kan sluta minutplanera så här. För mig själv hade det känts optimalt att åka vid 10.

Alternativ 3 är att åka in till stan och gå på Junibacken. Skulle i och för sig kunna bli kul det är bara så attans dyrt! 235 kr för mig och Otto i inträde tycker jag är i det saftigaste laget faktiskt. Och förmodligen hundra tusen andra barn på plats en lördag.

Som sagt, svåra val!

Inga kommentarer: