måndag, oktober 19, 2009

Familjeuppdatering

Handlar bloggen mindre och mindre om familjen och mer och mer om mig? Ingen aning men eftersom en del av er som läser vill veta vad som händer i familjen förutom att jag tränar, så kommer här en genomgång.

Ebba: Haft 11-årskalas i helgen och det förlöpte väl. Badmintonturnering på söndagen och en värkande högerarm. Håller just i detta nuet på att välja mobiltelefon på nätet tillsammans med Stefan. Den ska vara snygg och ha kamerafunktion, det var det viktigaste. Valet föll på en Samsung med touchfunktion. Hon får dock lägga till lite egna sparpengar.


Julius:
Varit på fotbollscup i helgen med Stefan. Nöjd och glad med en orimligt lös tand som man absolut inte få pilla på. DET GÖR JU ONT! Om han inte aktar sig kommer jag av misstag att armbåga honom lite lätt i sidan och då kommer tanden att slungas ut, så lös är den.

Otto: Är inne i en bra period. Det går att diskutera med och förklara för honom. Mindre bråk, kan vänta på sin tur i större utsträckning. Är välvilligare inställd till Ville och de kan faktiskt ha rätt kul, korta stunder i taget.


Ville:
Visar temperament jämförbart med Julius. Öppnar jag bananen på fel sätt illvrålar han och kastar den i golvet. Häller jag på sylten på fel sätt på gröten vill han helst slänga tallriken i golvet den med. Eller om jag för den delen viker mackan dubbel för att minmiera kladd. Nåde mig, då far den all väg och så kommer ett avgrundsvrål utan dess like. Jag i min tur blir också arg. Det är okej att bli förbannad men inte kasta alla grejjer när något inte går ens väg. Dessemellan är han god som guld. Men ger igen med alla medel mot Otto. Tar prylar, vill göra allt som Otto gör. Om Otto försöker sno åt sig något Ville precis lämnat men som han fortfarande betraktar som sitt då kommer illvrålet igen och så klänger han sig fast och håller i och skriker tills han är röd i ansiktet och någon vuxen kommer för att reda ut konflikten. Eller helt sonika knuffar Otto så att han tappar balansen. Vilket humör! Han är verkligen beredd att ta till med hårdhandskarna. Men som sagt god som guld och galet pratglad. I pratet kan man urskilja vissa ord. Men det är inte helt lätt. Många ord låter faktiskt som lingonsylt. Ett ord som han annars gillar att säga. Eller grävskopa och traktor. Men han snickrar även ihop treordsmeningar också. Och sjunger. Igår lekte han själv på övervåningen en stund och då trallade han och lallade så det stod härliga till.

Jag har flyttat ner honom på en madrass på golvet för att se om han kan sluta vakna klockan fyra eller fem på morgonen som verkar vara hans största hobby sedan två veckor tillbaka. Det tycker han är rätt mysigt och ombonat men han har också insett att det är ett nerköp. Imorse kom han bestämt krypande upp till mig klockan sex men sedan sov vi vidare till sju. Underbart. Får hoppas att det håller i sig.

1 kommentar:

Olle sa...

Kul att läsa! Fast jag gillar det du skriver om din träning (och mycket annat också)!