fredag, oktober 16, 2009

Fula ord och mycket mutter

Det gick finfint att trampa till jobbet i solen. Underbart helt enkelt och jag snittade på lite över 20 km/h, vilket är bra för att vara mig. Svettig och glad kom jag till jobbet. Och fick jobba. Ingenting gick på räls men det kändes okej ändå. Vid halv sex prioriterade jag att kasta i mig min mat på 10 minuter vilket gjorde att jag inte var färdig innan det kom nya arbetsuppgifter. Men utan mat = ingen energi = funkar inte. Och så blev det kvällens andra superintensiva jobbpass som gick i 180 knyck. Gick inte heller på räls. Vi har överlappningstid med nattpersonalen på 15 minuter. 21.30 förväntas man ha gjort färdigt alla uppgifter och gå hem. Man förväntas dokumentera samtidigt som man jobbar. Ibland går det bara inte. 21.20 var jag färdig och gick ut för att rapportera. Det gick snabbt. Så lite eftersnack och reflektion med två kollegor. 21.40 fortfarande inte klar med journalskrivandet. Satt med det ytterligare en halvtimme och visste ju att jag skulle trampa hem också. Till slut kom jag iväg och då svor jag faktiskt en lång och ful ramsa över jobbeländet, att man vissa dagar inte hinner tänka och jobba med en sak i taget utan måste ha 15 bollar i luften samtidigt.

Så när kom jag hem då? 23.45. Det kändes som jag cyklade snabbt men det gjorde jag inte. Det känns nog fortare när det är mörkt. Vansinnigt bra att lyssna på dokumentärer när man cyklar i alla fall. Jag hann med att lyssna på Tuve-katastrofen 1977 och en bit på mordet på Anna Lind. Jag lyssnar bara på dokumentärer om katastrofer och mord. Bisarrt egentligen. Branden på Scandinavian Star, Diskoteksbranden, Tjörnbrokatastrofen. Jag har Estonia kvar och så några till. Jag undrar om det är för att påminna mig om hur bra jag har det?!

Hursomhelst så fick jag lite sovmorgon nu på morgonen och jag känner mig pigg och glad-tränad. Ikväll ska Ebba och bästa kompisen ha kalas. Det ska bli kul. Skönt också att det inte är hemma hos oss. Ingen städning och totalansvar. Stefan hade en önskan om att veckans fredagsmiddag inte ska vara Linssoppa. Vad är det fel på linssoppa?!

1 kommentar:

Olle sa...

Har full förståelse för Stefan. Linssoppa kan man ha en gång i kvartalet eller så. Tycker jag. När det finns så många andra goda vegetariska soppor...