torsdag, mars 15, 2007

Det fanns en förklaring

Nu vet vi varför vår tomt är så blöt och inte grannens. Vårt avloppsrör är nämligen av och allt vad vi gör i huset läcker rakt ut på tomten. Roslagsvatten kommer och fixar på måndag och fram tills dess gäller minimal vattenförbrukning på alla fronter.

Idag har vi flytt fältet på eftermiddagen och varit på utfykt i skogen. Otto har lärt sig att kasta sten i vatten så att det plumsar, kasta sig ut från stenar i säker förvissning om att jag tar emot honom och att gå över en färist. Ebba hittade en fantstisk klättertall som hon döpte till kungastolen och Julius hittade en magnifik sten att klättra upp på.

Jag har börjat inse hur det är att bo i hus och att snegla på grannarna. Gud vad de hinner med! Hinner städa upp på tomten, satt upp sin kompostlåda osv. Å andra sidan har vi mänsklig kompost på hela tomten, flytande sankmark. Låter jag bitter, nä inte alls... Barnen har tjänat pengar i kväll på att plocka spik runt huset, tur för mig att jag bara betalar 10 öre spiken för Ebba samlade på en halvtimme upp 170 st. Det är fint med barnarbete!

1 kommentar:

Olle sa...

Oh nej! Skitvatten över tomten! Bra gödning förstås. Antar att de kört sönder röret vid någon transport?

Vad gäller spikbetalningen så kommer jag ihåg systemet. Pappa gav mig 1 öre för varje glasspinne jag hittade (ett öre då är väl ungefär som en tioöring nu). Han använde dem tydligen i slöjden, till vad förstod jag aldrig. Jag och en kompis sökte systematiskt av hela skolområdet och det var inga små mängder pinnar pappa fick. Tusentals blev det. Undrar om han ångrade sig? Men vi fick betalt utan knot.

Olle