måndag, mars 12, 2007

Härlig helg

Måndag igen. Idag är det gått och mulet men igår sken minsann solen. Vi har haft en jättebra helg, trots att den inte blev som planerat. Stefan har hunnit röja lite i garaget och ta en långpromenad med Ebba i skogarna. Julius kompis kom hit igår och då följde jag och Otto med grabbarna grus ut och röjde i skogen. Jättehärligt. Vatten har en lockelse på både små ettåringar och 5-åringar. Julius och Sebastian hittade ett översvämmat dike och lekte isbrytare, fiskare, lekte inte nudda vatten (Julius) och bara nudda vatten (Sebastian). Otto blev visserligen lite hindrad av mig annars hade han väl badat. Istället gick han omkring, plockade kottar, klättrade upp på de stenar han kunde (och kastade sig sedan utför, tur att det var mjuk mossa nedanför).

Dessutom har Otto sagt sin första tvåordsmening. Det kom en hund och han började peka och vfta och sa: Vovve, dä! Det börjar släppa med pratet kommer nya saker hela tiden, idag sa han sko också.

Vi hann med att äta middag hos morfas igår. Jättetrevligt, Stefan, morfar och barnen byggde meccano och spelade spel. Ebba klådde morfar i ett vikingspel. Jag slöade i soffan och kollade lite böcker (finns ju en del!) och försökte emellanåt begränsa Ottos framfart. Till Ottos stora lycka fick han diska med morfar innan vi skulle åka hem.

Nu på morgonen efter att vi lämnat Julius hos dagmamman har jag och Otto försökt röja lite på tomten. Det som göms i snö... ja ni förstår. Det här är bara en liten parentes och inget direkt klagomål, mer bara en förundran. Över att snickrarna bara lämna grejjer liksom hipp som happ. Spikar i drivor, cigarettstumpar, isolering, byggplast, trasiga tegelpannor, gamla mackor, ja osv. De verkar bara ha tappat grejjerna! Det som bekymrar mig en aning mer är att tomten just nu är väldigt vattensjuk. Mer än grannarnas (ja ni förstår!) och jag undrar om vi behöver dränera ytterligare, eller om det löser sig. Kanske blir det för torrt sommartid om man dränerar ännu mer? Ja, vad vet jag. I vilket fall som helst lämnade jag Otto i ca 10 sekunder vilket räckte för att han skulle ta sig till första bästa grop med vetten på tomten och fullständigt gå ner sig. Det var bara att ta honom i hampan och traska in.

För övrigt (kanske för att vi bägge bekymrar oss lite för tomten?)så verkar både jag och Stefan drömma våldsamma drömmar just nu. Igår drömde jag att det stormade och regnade döda blodiga änder från himlen, jag drog en liten Ebba i vagn i motvind för att försöka komma hem till Julius som var ensam hemma och kom inte någon vart. Stefan har drömt om krig och att alla i familjen drabbades av mjältbrand och blev blåprickiga. Och inatt har jag dessutom varit tvungen att hoppa från höga trätorn som håller på att blåsa omkull och komma till jobbet utan jobbskor (inte bra, sånt kan oroa mig i verkligheten!). Så idag är vi hålögda och glåmiga, precis som vädret!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej på dig!
Jag tror inte ni behöver oroa er för tomten. Om ni redan har dränerat enligt markentreprenören eller husleverantören så ska det räcka! Låt sommaren komma och se hur tomten utvecklas och hur ni vill ha planteringar/gräs/buskar. Olika växter och gräs kommer att suga olika mycket vatten, definitivt mer än den lera jag misstänker kommer fram nu. Om det dessutom är gropigt och dant så "fastnar" vattnet på ett sätt som inte kommer att vara fallet när tomten är klar. Det räcker med att ni får en plattare behandlad yta så kommer det att rinna av! Men skulle det behövas mer dränering så är det jättelätt att fixa själva! Jag kan berätta över en kopp kaffe!
//anna

RosaMilton sa...

Vi kan väl ta en kaffe någon dag och diskutera! Jag är en orolig själ som du vet!

Olle sa...

Var det inte skogsmark förut? I så fall är det säkert morän under den lera och matjord som du nu ser och dräneringen borde inte vara något stort problem. I vanliga fall är det nog oftast torka som drabbar tomter. Fast det är klart - finns det någon större svacka som vattnet kan samla sig i så kan det bli en litet sjö ett tag under snösmältningen innan tjälen gått ur jorden.

Olle