tisdag, mars 20, 2007

Välkommen till träsket!





Jaha! Nu är avloppet fixat, jag trodde ett slag att grävskopan skulle fastna i lervällingen på tomten. När de började gräva så förstår man hur mycket vatten som läckt ut sedan 26 januari. Jorden är mättad, klarar inte att ta emot mer. Det sista killarna från Roslagsvatten sa till mig var att släpp nu inte ut barnen på tomten! De kommer att sjunka ner till midjan! Så nu hoppas jag på 2-3 veckor med vårsol och torrt väder. Ska bli spännande att se hur lång tid det tar innan det torkar upp. Gubbarna la på nytt singel runt hela pumpen så det ser så fint ut så.

Det var så skönt att kunna tvätta och använda vatten som vanligt igen, jag var glad hela kvällen!

Nu ska vi börja undersöka hur vi ska anlägga gräsmatta. I värsta fall får vi vänta tills nästa år med att få iordning baksidan. På framsidan är det redan torrt och fint, så där ska det väl inte bli några problem. Hur mycket jord behöver man lägga ut? Alternativt jordförbättring och vad det nu kan tänkas kosta. Gissar att det är mycket dyrare än vad vi hoppas på...

4 kommentarer:

Olle sa...

Vilket elände. Fast det torkar nog ganska fort - jag gissar att det är morän en bit ner och den släpper igenom vattnet.

Om det bara är gräsmatta du skall ha på framsidan så tror jag att det räcker med 10 cm matjord. Kanske behöver du jämna ut marken med sand om du vill ha en snygg gräsmatta? Det går ju att rulla ut färdigt gräs också och då har du gräsmatta över dagen fast jag vet inte vad det kostar. Kolla med någon trädgårdsleverantör.

Anonym sa...

Tjipp!
Så bra att det är klart. Vad hände 26:e jan? Jag tycker att du ringer några gräsmatteleverantörer och kollar vad de har för rekommendationer och priser/kvm. Sedan åker ni till Granngården e dyl och kollar deras rekommendationer och vad det kostar att köpa gräsfrö. Sedan är det bara att göra en utvärdering!

FÄRDIG MATTA
+ det går som sagt på en dag med färdig matta. Barnen kan spela fotboll inom någon vecka eller två.
- den måste skötas mycket noga med vattningen, för att rota sig.

GRÄSFRÖ
+ billigare
- tar lite längre tid innan man kan använda ytorna, dock förvånansvärt fint fort!

Några tips från mig.
Lycka till!!!

VAR LÅG KAMERAN???

//anna

Anonym sa...

Glömde säga att ni kan alltid ringa min gamla polare Elofsson (när det gäller jord, sand och även gräsmatta) och kolla priser. Tror iofs att han ligger i närheten av "normalpriset".

//anna

RosaMilton sa...

Tjipp på dig själv Anna! Jo, jag ringer nog gärna din polare och kollar vad hans tjänster kostar! Måste ta tag i det här nu!

Kameran ja! Den hittade jag i klädkammaren, i vår hängande förvaring med fack. Perfekt ställe för kameran (not)... Nåja, bättre där än att Otto fick tag i den! Men du var rätt nära i din gissning!