tisdag, april 07, 2009

Snart är det inte bara påsklov

Utan också påsk. Skönt, för herregud vad jag slavat här hemma idag och igår. Tänk att få sitta ner utan en massa måsten hela tiden, slippa planera framåt och ha logistiken klar. Det är ingen rast och ingen ro förutom en liten mikropaus här och där. Ville sover visserligen sin 1-1,5 timmar men igår och idag har det då varit dags att laga lunch och fixa mellanmål till alla barn. Och när han är vaken måste jag vara på alerten för han är överallt. Koppel och staket hade varit på sin plats.

Ebba och Julius har haft kompisar här och jag har stått för en del markservice. Igår lekte 9 barn i sandlådan,visserligen inte alla på en gång och med åldersspann från 1,5 till 10 år. Först skickade jag iväg dem på utflykt men det slog inte eftermiddagens sandlådelek. Det byggdes kulbanor, bakades kladdkakor och gjordes mögelost, kördes med lastbilar och grävskopor och lektes vattenlekar.

Idag har det inte varit lika många barn här men det har ändå varit full fart med tvätt, plock, laga lunch och middag, disk, plock och åka iväg och klippa Ebba och handla. Otto fixar att följa med på lite längre handlingsturer nu. Utan skrik och bråk eller försvinnanden och rulltrappefärder alldeles själv. Idag hade jag visserligen glassmutat honom men det hade nog kunnat funka ändå. Istället var det Ville som ledsnade, lyckades åma sig ur knäppningen i vagnen och försökte slänga sig över sidan och ner.

För egen del lyckades jag hinna omskola lite plantor idag, vilket var ett måste om de ska överleva en påsk utan passning. Jag har trötta ben ikväll och ett trött huvud också känner jag så nu får det räcka för idag.

2 kommentarer:

anna sa...

Vad mysigt det låter, även om jag förstår att det blir en del att sköta med alla 9 barn! Fullt ös!
Hur firas påsken?

//a

RosaMilton sa...

Firas i Småland! Och ni på landet antar jag? Dags att börja jaga småsniglar? ;)