onsdag, juni 24, 2009

Äntligen!


Jag har gått och spanat rosenknoppar länge nu! Vi har till och med haft vadslagning (Ebba och jag) vilka rosor som kommer att blomma först. Ebba vann första vadet och jag får baka en rabarberkaka. Först ut var nämligen Aicha! Jag gillar egentligen inte gula rosor så mycket men den här rosen har en fantastisk doft. Jag blev hagalen hemma hos en kompis förra året... Den kan bli upp mot 3 m hög, fast det är väl tveksamt om den blir det här.


Hurdalsrosen är nummer 2! En riktig marsipanros som inte doftar så mycket. Men den är riktigt härdig upp till zon 7 tror jag. Ska också bli hög. I år har den potatis kring fötterna vilket nog är mindre lyckat med tanke på rotsystemet. Dessutom står den på trädgårdens kanske blötaste ställe. Så nog är den tålig.

Nu väntar jag på Mme Plantier, Plena, New Dawn och så Apotekarrosen som blev svårt misshandlad men faktiskt kommer med knoppar ändå.

Inga kommentarer: