onsdag, juni 03, 2009

Nu kliar det i fingrarna

Så fort jag får tid ska jag plantera ut allt. Och vad jag längtar, alla småplantor som står och trängs, nu ska de ut! Och så det roliga arbetet med att försöka kombinera rätt. Jag har ju egentligen inte tänkt så mycket färg och form utan gått mest på vilka blommor jag tycker är vackra. Men jag har ändå en viss tanke om hur de skulle kunna passa ihop. Det blir som att stå med favoritplaggen i garderoben och försöka passa ihop. Kul!

Ikväll har jag gått omkring och tittat på rosenknoppar i trädgården. Plena, Aicha, Hurdal, New Dawn och Madame Plantier alla har riktigt många knoppar. Apotekarrosen som flyttats 2 gånger från en plats den inte gillade kommer nog inte blomma i år. Inte den fådda stickling-rosen heller, det vore nog för mycket begärt. Ängen blir finare och finare för varje dag. Tyvärr gör vår kamera inte den rättvisa riktigt. Men jag ska nog fota och lägga upp ändå.

3 kommentarer:

anna sa...

Jag brukar gå och spana på mina rosenknoppar ena helgen och sen när jag nästa helg ska se hur fina de blivit så har rådjuren hunnit före...
:-(
Just nu har vi tre stora rådjur, JÄTTESTORA faktiskt, som patrullerar vårt område. Ibland är jag så sur så jag har lust att springa ut och strypa dem. Det är ju inte så att de håller sig till rosorna. De äter allt. T o m det som räknas som rådjurssäkert. Och de verkar patrullera om möjligt närmare och oftare när vi är där. De går upp på vår trall och käkar allt. Grannarna som har en brant, 1 m bred trappa upp till sin trall måste spärra av med band eller möbler, 7 trappsteg är inget de drar sig för. Jag tror våra rådjur blivit lite extra knäppa och orädda. Inte ens hunden skrämde dem. Suck.

RosaMilton sa...

Sånt är inte roligt. Hittills har rådjuren hållit sig borta (sedan i vintras) men jag har verkligen inte något löfte från dem ;). Förra sommaren funkade det faktiskt med Råväck. De rosorna som inte skjutit iväg på höjden ska jag nog faktiskt näta över tills de börjat blomma.

När problemen med sniglar och rådjur blir för stora tappar man ju lusten att odla alldeles. Eller så får du bygga 2 meter staket runtom tomten. Trist

anna sa...

Problemet med staketet är att vi behöver drygt 260 löpmeter staket, och det blir dyrt...
Råväck regnar av och vi är ju bara ute i helgerna, så vi hinner inte dit före rådjuren...
:-(