söndag, juni 07, 2009

Glömde nästan bort att rösta!

Idag har varit en dag med både med- och motgång. Jag har varit trött och på dåligt humör och om det smittat av sig på Ville eller om han också vaknat på fel sida, det ska jag låta vara osagt. Hemma idag har största tiden ägnats åt picnic-förberedelser. Ursegt. Patasalladen och kakan ville aldrig bli färdiga eftersom Ville och jag råkade i luven på varandra hela tiden. Inget tålamod idag, helt enkelt. Grötvatten på golvet - nejtack (dvs Ville har dragit fram en stol och fått tag i en mugg och öser vatten från grötkastrullen i diskhon ner på golvet). Hjälpa till att skära och steka - nej tack. Men salta då? NEEEEJ! Inte skulle han sova heller och när han äntligen somnade sov han i 30 minuter. Iväg kom vi för sent fast jag verkligen hade en enligt mig god tidsplan och verkligen inte hade sysslat med något annat.

Bråttom som tusan och sedan parkeringssvårigheter när vi kom fram till Hagaparken där vi skulle möta morfar. Han och stororna skulle på utomhusteater. Men det fanns så klart inga parkeringsplatser och parkeringsvakterna svärmade kring området som en hoper bålgetingar. Jag felparkerade och bad på mina bara knän om 10 minuters frist OCH FICK DETTA! Otroligt av en p-lisa i Stockholm. Vi galopperade iväg och hittade morfar. Mitt humör var nere vid skosulorna ungefär men jag tog bilen och Ville och stack iväg till ett Ulriksdals trädgård istället. Har aldrig varit där, vad stort det var! De hade allt och lite till kändes det som. Och jag köpte inget, inte ens en pelargon! Förstå att jag var på dåligt humör! Ville och jag hann med en promenad också innan jag tyckte det var dags att åka tillbaks till Haga.

Väl tillbaks hittade jag en parkeringsplats och skulle betala via SMS men se det gick inte alls. Så vi fick vänta på parkeringen en 40 minuter innan jag kunde låna Anders betalkort och betala med. Det var drygt men eftersom ett gäng andra bilar fått böter på 500 kr så tänkte jag inte avrunda dagen med en p-bot. Själva picnicen var trevlig fastän jag under tiden jag väntade undrade om jag inte gjort en glädjekalkyl igen. Borde kanske haft picnicen innan teatern. Å andra sidan vet jag inte hur jag skulle fått ihop det tidsmässigt.

Anders fick mig att inse att jag totalt glömt bort att rösta! Skit också. Så när vi kom hem vid åtta, sprang jag in efter röstkortet och så stack vi igen. Nu har jag utnyttjat min medborgerliga rätt. Känns bra. Ebba och Julius var snabba att duscha och fixa iordning sig när vi kom hem. Ville somnade på en kvart och nu behövde jag inte ens sitta vid dörren. Han hörde när vi stökade omkring utanför och det räckte. Men så var han ju trött också. Humörmässigt hoppas jag på en bättre dag imorgon. Det grämer mig lite, visst borde man bara kunna bestämma sig? Nu ska jag vara på gott humör och ta allt med en klackspark. Men imorgon så, jag gillar ju måndagar. Lugn och ro imorgon, det är allt jag önskar mig!

Inga kommentarer: