lördag, juni 06, 2009

För få timmar

Å vad jag ville att den här dagen hade innehållit fler trädgårstimmar. Hela rabatten på framsidan är nu planterad. Den är planerad färgmässigt med orange, rött och gult. Och så lite blå och lila inslag. Plus att jag har min finros Mme Plantier där, vilket inte stämmer alls (rosa knoppar och vita blommor). Men den är ju engångsblommande så när sommarblommorna börjar blomma tror jag den har blommat över. Annars blir det som det blir. Det jag har satt är: Småblommig orange tagetes, sommarrudbeckia, röd större tagetes från Råshult, Jätteverbena, olika sommardahlior och fådda veronikor (men de blommar nog knappast i år).

Sedan gick jag över till kökslandet och satte ut fänkål och broccoli och purpurgrönkål. Jag borde täcka broccoliplantorna men det har jag inte gjort.

Jag hade velat fortsätta med dels purjolöken som ska ut men framförallt rosrabatten och trekanten. I klätterrosrabatten vet jag i princip vad jag ska sätta ut. Det blir praktvädd, fjädervallmo och rosenskära och sommaraster. Stora trekantsrabatten kräver lite mer eftertanke. Och kanske omflyttning.
För att kökslandet ska blomma får överskottet av sommardahliorna gå dit.

Inga kommentarer: