söndag, juni 28, 2009

Sniglar och rådjur och allmänt depp

Nu har vi det som alla andra. Jag som inte vågat andas om rådjur har haft besök två nätter och kan konstatera att de gillar broccoli, rosenknoppar och sockerärter. Och sallad förstås. Småsniglar hittar jag nu överallt. De är halv cm stora och äter också allt. Jag måste erkänna att efter 4 dagars jobb och den trötthet som hänger ihop med det så känner jag mig ganska låg. Att sätta nät över rosor och jaga sniglar har tagit mig 2 timmar ikväll. Tid jag hellre ägnat åt något annat. Tid som jag känner att jag egentligen inte har. Småpojkarna har surat, gnällt och legat i luven på varandra hela eftermiddagen. Stefan undrar om det är normalt. Vad gör vi för fel? De är 1,5 och 3,5 och det är bara, bara konflikter. Och så Ville som inte sover så bra på nätterna just nu. Ägnar vi dem för lite tid? Och ja, jag vet att jag jagade Otto i ett svagt ögonblick och skrek att : OM DU INTE TVÄTTAR HÄNDERNA SÅ SKA DU ALDRIG MER FÅ NÅGON EFTERRÄTT!!! Men förutom det då? Någon kanske kan svara? Sätta upp en videokamera här hemma och filma oss och visa på TV3?

Livet leker med andra ord. Jag ska gå och dra något gammalt över mig till imorgon. För då ska jag städa, packa, laga mat och ägna tid och barnen och vara helt jävla perfekt.

2 kommentarer:

LS sa...

Att odla nagot ar mest som krig - det finns massor med andra som vill ata samma saker som vi! Vi har vitsvansade hjortar har i NJ, USA, ungefar 10-20 om dagen genom tradgarden sa det enda de inte ater ar det som ar instangslat eller for hogt eller smakar illa. Jag gav upp med en rabatt och planterade massor med mint, lavender, salvia och timjan, som hjortarna hatar. Sniglar far man plocka for hand eller satta ut fallor med ol.

Angaende barn, ni gor sakert ert basta. De kan kanna pa sig att ni ar stressade och det smittar av sig... Jag har inga bra ideer, vi har slitit med samma sak... :) "99% of parenting is perseverance and patience." Lycka till med tradgard och allt och hoppas vi kan ses i sommar pa slakttraffen!

RosaMilton sa...

Ja, jag börjar märka att det är krig! Tyvärr känns det svårt att vinna! Rosor i bur är liksom inte riktigt roligt. I år blir det inte så mcket sockerärter i vilket fall. Vad gäller sniglarna funderar jag starkt på att testa nematoder nästa år, för att få väck dem ur rabatterna i vilket fall.

Hjortar verkar vara ännu eländigare än rådjur.

Och vad gäller barnen, ja det går upp och ner men ibland är det extre slitigt! Men värt det såklart!