tisdag, november 24, 2009

Ekologisk hudvård

Jag har gått över till att försöka använda enbart ekologiska hudvårdsprodukter. Det började egentligen när jag botaniserade i vår lokala eko-butik som tyvärr tvingades stänga då den uppenbarligen inte gick runt. Fin tanke att man skulle kunna handla allt man behöver från tandkräm till pasta och kött och grönsaker, allt ekologiskt och allt i samma butik. Jag började med att prova schampo och balsam främst för att jag sedan många år tillbaka har problem med hårbotten. Den blir lätt irriterad och nästan alla frisörer jag träffat pratar om stress och torr luft. Fast på senare tid har jag börjat reflektera över all den moja jag stoppat i håret. Ett schampo som frisören rekommenderade som det absolut bästa för irriterad hårbotten gjorde eksem och kli mycket värre. Korthårig har jag varit i 20 år och ett tag färgade jag och tonade håret frekvent. Det slutade jag dock med när min dåvarande frisör fick astma och tog på sig en "gasmask" när hon skulle färga hår på kunder. Helt galet att ha sådana produkter i håret. Även om färgen sitter i håret och på så sätt inte påverkar hela tiden, så kunde jag i alla fall känna att min hårbotten fullkomligt stramade och sved när jag färgade håret. Det är faktiskt 8 år sedan jag färgade eller tonade håret sist. Råttfärgat få vara ok.

Hursomhelst så började jag fundera över hudprodukter och började även höra talas om parabener. Och när jag började läsa på innehållsförteckningarna så förstod jag inte ett smack. Det var stearater, parabener, alcohol och diverse andra outtalbara benämningar i varenda burk. I fanns det dessutom deodoranter aluminiumklorid. Även om huden är ett skyddande organ så slinker nog ett och annat igenom. Och om det finns så mycket skit som jag har svårt att påverka att jag får i mig så kan jag ju i alla fall påverka vad jag själv kletar in mig med.

Dessutom har jag svår att tro på undergörande krämer i stort. Jag menar, stamceller från äpple som ska påverka våra egna stamceller det låter för mig som fullständigt mumbo-jumbo. Det som gjorde att jag från början var lite skeptisk till ekologiska produkter var att jag tänkte att de var så mycket dyrare än det jag då köpte. Så var det faktiskt inte. Det finns hela spannet från billigt till dyrt.

Hur som haver, de här produkterna använder jag idag och är väldigt nöjd med. Det bästa är att man lätt beställer dem på nätet och hämtar på posten. Enkelt och smidigt. En sak ska jag dock tillägga. Jag har hittills inte hittat någon ekologisk deodorant som fungerar. Stefan retar mig och säger att jag är en extremt svettande person och det kan så vara! Vid de tillfällen jag måste vara absolut luktfri så har jag köpt en parabenfri roll-on från apoteket.

Ekologiskt hårgelé! Suveränt tycker jag. Lika bra som vilken gelé som helst. Kanske inte om man ska ha riktigt spret men det känns i alla fall inte så aktuellt för mig för tillfället.

Faktiskt en av de allra bästa ansiktskrämerna jag använt. Nu ska väl tilläggas att jag har rätt modesta krav och aldrig har varit någon stor fanatiker av olika ansiktsprodukter. Men den är suverän. Har även en natt-dito men den är lite för trög i konsistensen anser jag så när jag använder den så lägger jag till en liten dutt med olja för att få bättre konsistens. Jag har väldigt torr hud på vinterhalvåret och det är främst då jag använder nattkräm. Det gör inte saken sämre att krämen är rättvisemärkt. Testa!

Schampo och balsam ur den här serien dock använder jag Teatree för känslig hårbotten. Inget kli i hårbotten, lite lite lödder jämfört med vanligt schampo. Samma sak med balsamet. Drygt, räcker länge.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har inte riktigt kommit igång med ekologiska hudvårdsprodukter, fast jag är på väg dit.

Snälla kan du inte tipsa om var du köper dem också?

RosaMilton sa...

Jag har köpt på plushälsa. plushalsa.se. Men om du googlar på ekologisk hudvård får du upp fler alternativ. Sedan tycker jag ändå det är värt att titta på innehållsförteckningarna. En del som kallas för ekologiska produkter kan innehålla mycket som iaf inte jag känner igen. Men där kanske din utbildning ger dig lite fördelar?

RosaMilton sa...

Glömde en sak... Du har ju kommit en bra bit bättre på väg än vad jag har när det gäller ekologiska kläder.... Du kanske kan ge tips om bra märken? Jag gillar sportiga kläder...

Malin sa...

Hej!
Visst känner man sig grundlurad när man upptäcker att de rena eko-produkterna fungerar fastän de inte innehåller mineraloljor, parabener och andra hälso- och miljöskadliga ämnen, och att de till och med fungerar bättre. Mindre irriterad hy, hårbotten etc.

Det är så bakåtvänt alltihopa. Kika gärna in i min blogg som är inriktad på ekologisk skönhet!

Jag har tyvärr heller inte hittat någon deo som fungerar... har precis gått tillbaka till min rexona och luktar ingenting. Känns tråkigt dock..

RosaMilton sa...

Nej, deo verkar svårt. De jag har testat funkar till vardags i ickestressiga situationer. Men på jobbet har jag en parabenfrivariant från apoteket som fungerar. Jag ska absolut kika in hos dig!

Ekologisk hudvård sa...

...hejsan alla,skulle vilja slå ett litet slag på trumman för Estellethilde´s ekologiska hudvård, som är helt fri från Parebener och annat skräp. Brukar köpa på Kicks men det finns webshoper också som man kan beställa ifrån om man inte har någon Kicks-butik runt hörnet. Neroli ansiktskräm är min favvis!