torsdag, november 05, 2009

Hyllning till biblioteket

Kan någon fatta va bra det är! Istället för att köpa böcker som det är tveksamt om man kommer att läsa om eller behöver knatar man bara in på biblioteket. Vårat ligger mitt i centrum så det är lätt att slinka in om man har handlat. Igår letade jag efter två specifika böcker. Ingen av dem fanns på hyllan så jag gick och frågade. Nej, de hade inte böckerna men de skulle genast köpa/alternativt beställa hem dem! Men är det inte fantastiskt?! Tidigare har jag beställt hem deckare på isländska för att hålla språket vid liv någorlunda. Vilken service.

3 kommentarer:

Olle sa...

Det där biblioteket är helt enastående bra. Stort innehav på de mest oväntade och intressanta områden. Jag är mäkta imponerad - själv har jag inte ens behövt beställa så här långt utan bara behövt gå runt mellan hyllorna och leta. Ett exempel behövde en bra fågelbok till semester eftersom jag hade glömt min egen i England. Jodå - fanns i två ex. Sommarlån.

Vi har ett bibliotek här i Hessle också. Det är lika dåligt som ditt är bra. Har nästan inga böcker alls längre efter stor ombyggnad då de tog bort alla hyllor nästan.

Däremot har de en massa datorer (vilket i och för sig är populärt för där är det alltid fullt) och bra service när det gäller beställning måste erkännas. Men då tar det en veckan eller så innan man fått sin bok.

LS sa...

Vi horde om en privat gymnasieskola i Massachussets som hade gjort sig av med alla bocker i biblioteket! Istallet var det elektroniska resurser. Inte en enda bok, sa oerhort ledsamt och fel. De gjorde ett kafe i biblioteket ocksa. Nar de intervjuade en student sa han "biblioteket brukade vara ett jattebra stalle att studera, men nu ar det bara en massa ovasen fran folk som pratar i kafe't. " Sa sorgligt. Jag alskar bocker, och man kan inte ga runt och strosa och inspireras pa samma satt. Bra att ni har ett bra bibliotek. Vart lokala ar helt OK ocksa, aven om det ar litet.

RosaMilton sa...

Bra bibliotek äger som Julius skulle ha uttryckt saken! :)