måndag, november 02, 2009

Lågpulsträning och lite blandat

Idag ska jag jobba. Åh vad det tar emot! Fast lite lättare går det efter en ordentlig frukost och kaffe. Jag skämmer bort mig själv med att ta bilen till jobbet idag. Jag är trött! Gårdagen var en enda lång väntan på att höstlovsbarnen och man skulle komma hem. Eftersom Ville var halvkrasslig så blev det en innedag. Vi läste bok, gjorde pärlhalsband, ritade. De byggde koja, busade och byggde med lego. Till slut hade vi vansinnigt tråkigt bara.

Inatt har Stefan sovit med Ville och han kommer att vara helt slut idag. Jag trodde aldrig jag skulle somna för det var inte tyst hos dem. Vaknat och väckt oss har han gjort flera gånger inatt.

Jag har hittat en ny grej som jag tror på. Inga märkvärdigheter men jag har ju haft känningar i ffa höger knä efter att jag har sprungit, i ca 1 månad nu. Så i helgen har jag surfat runt och kollat in en massa tips och jag ska testa att under vintermånaderna enbart köra lågpulslöpning. Dvs alla pass ska ligga på runt 70-75% av maxpuls, för min del då mellan 135-140. Istället springer man längre sträckor. Tanken är att bygga upp den aeroba kapaciteten och inte jobba anaerobt. Den här uppbyggnadsträningen kör man i tills tiderna inte förbättras inom pulsintervallet, då är man mogen att lägga in snabbare pass och intervallträning. Allt för att inte skada sig och samtidigt bygga upp en bra kondition. Ungefär var fjärde vecka kör man ett kontrollsträcka för att se att tiderna på den successivt förbättras.

Jag testade igår och fick hålla en löjligt låg fart. I uppförsbackarna var det bara att snällt sakta ner efter första halvan och gå. Benen ville gärna springa på och det var en märklig känsla efteråt av att inte ha tagit ut sig fullständigt. Men skönt också, det kommer inte att vara så svårt att motivera sig att gå ut och springa ens i dåligt väder. Idag har jag inte ont alls. Det här ska bli spännande.

2 kommentarer:

Olle sa...

Tycker det där låter helsunt. Att gå i backarna är helt min idé om hur springa skall gå till. Fast man kan gärna gå litet där det är plan mark också när det behövs... Nackdelen är väl att du inte får den där endomorfinkicken antar jag.

RosaMilton sa...

Sedan är ju tanken att kroppen successivt byggs upp och att man kan springa fortare men trots det inte gå upp i puls. Så det handlar om uppbyggnadesträning.