fredag, december 04, 2009

Fast i jobbet

Jag jobbade igårkväll. Det var en kväll som satte sig. Inte på grund av arbetsbelastning utan på grund av att den gick rakt i hjärtat. Det är fördelen (tror jag?) med mitt jobb. Men gårkvällen har suttit kvar hela dagen idag.

Idag har jag dessutom läst denna bok. Jag gillade den å ena sidan men tyckte samtidigt att den var hemsk. Jag kan tycka att det är sorgligt att vi skapar så stora institutioner att de på något konstigt sätt får ett eget liv. Jag skulle vilja ha det lilla, det personliga. Fast att jag tycker boken är bra tycker jag att det finns ett stort men. Han borde hållit sig till sanningen. Boken hade vunnit så mycket på det. För den initierade läsaren tar det ner upplevelsen när man ser att det är helt faktavidriga saker som skildras. Frågan är om det är gjort av dramturgiska skäl eller av ren dumhet? Som sagt boken räcker ändå. Läs den gärna och bekymras!

Inga kommentarer: