lördag, december 26, 2009

Jag måste ha varit snälll i år

För tomten kom med en julklapp som jag gått och tjatat om men egentligen är lite för mycket. Jag fick en GARMIN 405! Tjoho, nu vill jag bara komma ut och springa!

Att det är lite för mycket baserar jag på att jag inte precis är någon toppelit-motionär. Ungefär som när någon som inte kan rida kommer med splitterny, fin utrustning och häst men inte kan utnyttja vare sig hästens potential eller leva upp till de snajdiga kläderna. Hur som helst är jag toknöjd. Har suttit och läst manual och väntar på att batteriet ska laddas.

Sedan finns det ett litet men. Garmin är tydligen bara kompatibel eller hur man nu ska uttrycka det med Windows eller på en Mac. Jag råkar leva med en man som absolut hatar Windows monopolet. Eftersom han står för datakunskaperna i familjen och datorerna, så får jag bara använda opensource. Jag kör Linux - Ubuntu sedan två år tillbaka. Det funkar jättebra men är alltså inte förenligt med den programvara som ska intstalleras från Garmins hemsida. Maken har en Mac men den är ju hans jobbdator och inte tillgänglig när jag vill. Efter mycket mutter igårkväll från både min och hans sida kan jag nog få låna en dator som har Windows tillfälligt. Rent principiellt tycker jag att han har alldeles rätt men jag är inte så renlärig, så när det stör eller inte funkar i vardagen för mig, då blir jag sur och irriterad för att det ska vara så krångligt.

Inga kommentarer: