tisdag, december 08, 2009

Hasseludden

Nu har jag kommit hem från konferens med jobbet. Rätt trött faktiskt men det beror inte på vilt festande natten lång utan att jag jobbade förmiddag innan det var dags att åka iväg. Dessutom kunde varken jag eller vännen U som jag delade rum med sluta prata på nattkröken. Det var verkligen ett uppdämt prata-jobb-och-allt-mellan-himmel-jord-behov.

Själva Hasseludden då? Jodå, jag tyckte det var fint. Men jag hade svårt att uppskatta badandet med alla kollegor och tusen andra gäster. Vi låg utomhus i det varma vattnet och tittade ut på den molniga svarta himlen och alla ljus från hus och Finlandsfärjan som gled förbi. Det var trevligt och mysigt på alla sätt och vis men inte fantastiskt. Och jag skulle nog inte åka dit som privatperson. Jag skulle nog inte vilja betala så mycket för att bada en dag. Hellre skulle jag lägga pengar på att vandra dagsturer, rida en helgtur i fjällen eller springa ett långpass och sedan äta gott och bada i tunna i skogen någonstans. Eller varför inte åka skidor på dagen för att på kvällen bada vedeldad bastu och rulla i snön eller bada isvak.

Så något mer Yasuragi besök blir det inte inom överskådlig framtid för min del. Men det var kul att vara där och deras Presentshop var fin. Några julklappar blev det faktiskt. Ett annat minus var att jag inte gillade att behöva gå omkring i kimono hela kvällen. Jag kan förstå tanken att lämna vardagen och stressen och att detta markeras av en slags uniform. Men eftersom vi har alltid har likadana kläder/uniformer när vi jobbar så jag har ett behov av att få vara privatklädd när jag väl får chansen. Ingen stor grej egentligen men jag kände mig obekväm.

Vad handlade konferensen om då? LEAN. Det handlar om att arbeta med ständiga förbättringar och att identifiera och eliminera slöseri och onödig tid. Dessutom ska man fokusera på aktiviteter som tillför patienten värde. Det var faktiskt rätt intressant. Utöver detta presenterades en del forskning som bedrivs på kliniken.

Inga kommentarer: