lördag, januari 30, 2010

Små, små vårkänslor

I höstas var jag rejält trött på trädgården. Jag var så trött på den att jag oroade mig lite för att jag varit för ambitiös och odlat och planterat ihjäl mitt trädgårdsintresse. Jag har inte varit ute i trädgården sedan i oktober tror jag och det har varit välbehövligt. Men nu känner jag hur det kommer krypande. jag spanar ut över snödrivorna och undrar hur det har gått för rosorna. Undrar om det blir några blommor på pionerna i år. Och buskpionen som klarade sig mot alla odds förra året.

Och så vandrar tankarna vidare till vad jag ska odla:

- Fänkål, lika mycket som förra året. det var så lättodlat och kul. Jag tyckte det var för mycket då men det går ju att förvälla och frysa in.

- Purjolök. Mer än förra året. Det var kul att se de små grässtråna utvecklas till riktiga purjolökar.

- Mangold. För lite förra året.

- Morötter. Förstås. 2 omgångar så det räcker längre in på hösten.

- Rödbetor, gulbetor och polkabetor. Misslyckades lite förra året. Rådjuren tog lite och jag vet inte, det bara blev inte.

- Sockerärtor och bönor. Fick ju 4 kg bönor förra året. Tycker jag var bra avkastning.

- Bladpersilja, koriander, vinterallat och lite blandad sallad får det väl också bli.

- Potatis

Hur ska jag få plats?! Men ingen värdelös broccoli, ingen grönkål. I kökslandet vill jag även ha vallmo och ringblommor. Annars tänkte jag vara sparsam med ettåringar i år.

Inga kommentarer: