lördag, juni 17, 2006

Andra veckan

Nu har vi varit iväg en vecka och idag är första dagen utan sol. Helt otroligt för att vara juni. Jag sitter här med en kopp kaffe, har röjt lite i lägenheten, diskat och plockat undan så att mormor inte ska drabbas av slaganfall när hon kommer hem från jobbet. Det funkar faktiskt över förväntan att bo här. Barnen har efter en långsam morgon gett sig ut för att leka. Mucklor? Eller ugglor, ja jag vet inte men E kom upp för en stund sedan och hämtade papper och penna för att rita en karta. Jag kan inte se dem från köksfönstret så jag hoppas allt är väl. De har fått de här anvisningarna:
  • Inte följa med någon de inte känner
  • Inte följa med någon de känner heller
  • Ha huset inom synhåll
  • Inte gå ut på någon gata
  • J ska tänka sig lite för vid klättring eftersom han bröt benet i vintras
Mormor bor rätt bra ändå med gräsmatta utanför huset och ett litet skogsparti som man kan utforska utan att bryta mot någon av anvisningarna.

Lilla O somnade i Ergon medan jag diskade och där är han än. Han var uppe och kissade klockan fyra och klockan sju, då han vaknade. Sedan höll han ut till kockan var halv nio, då gick vi och la oss igen han och jag och sov till tio. Somnade igen klockan halv tolv. Med hans ursinniga tempo, så är han helt slut efter 1,5 timme vaken tid. Det är verkligen tur att jag kan bära honom annars skulle jag vara helt låst.

Nu gäller det att hitta på något att äta idag, fantasin tryter, har inget planerat. Köttbullar och fiskpinnar finns i frysen men det har de redan ätit i veckan. Det blir mycket halvfabrikat just nu, så om någon har något lättlagat recept att delge mig, skicka det gärna! Imorgon har jag i alla fall tänkt laga fisk och ikväll någon pastasallad att ta med och äta i stallet. Pastasallad med köttbullar och fetaost kanske? Lite röda linser ska jag nog smyga i också... Det är inte populärt men är de riktigt hungriga så kanske?

3 kommentarer:

AI sa...

Ett lättlagat recept som dessutom blir riktigt mycket mat är nudelgratäng! Grunden är helt enkelt att göra en köttfärssås och nudlar och blanda ihop. Sen gratineras detta. Vill man ge det lite mer smak blandas med fördel majs, rödlök, purjolök och annat i köttfärssåsen. Man kan också göra en liten röra av turkisk yoghurt och philadelphiaost (50/50) att ha på toppen av gratängen (under osten).

Mumma!

RosaMilton sa...

Tack för tipset! Låter gott. Linserna i pastasalladen ikväll uppskattades INTE. Är det godare med nudlar än vanliga makaroner eller dylikt?

Olle sa...

Mitt enklaste: Ris. Koka purjo. Gör en litet sås: skinka, helst inte rökt, hacka halv gul lök och fräs lätt. Stänk på 1/2 tsk vinäger - inte för mycket. Peppra men salta inte (skinkan salt nog), sätt till grädde och koka någon minut. Tar bara den tid det tar att koka riset, resten hinner man göra under tiden. Gott, enkelt och fort.
Olle