onsdag, juni 14, 2006

Varmt och myggigt...


Nu är vi hos mormor efter en härlig helg på Omberg. Vi har verkligen haft tur med vädret, solsken precis hela tiden. Svårt bara att bestämma sig för vilken bild som visar hur härligt vi har haft det! Jag sitter och bloggar här mitt i natten för att det är så fruktansvärt varmt i lägenheten, omöjligt att sova. Tar jag bort filten som hänger för balkongdörren som "persienn" så blir det ännu mer mygg... Så vi får väl se hur pigg och fräsch jag är imorgonbitti när lilla O vaknar. Här är en liten kort reseberättelse:

Vi sov över på vandrarhemmet i Borghamn och det var verkligen en fullträff. Hamnen där var spännande att utforska och det fanns också en liten stenstrand där E och J hittade massor av skatter. Sängarna var oxå oväntat bra.

Söndag morgon efter frukost och urstädning av rummet begav vi oss först till Ellen Keys Strand. Vilket härligt hus! Barnen var väl inte så imponerade men jag och lilla O gick på visning och de lekte i trädgården under tiden. Efter visningen tog vi bilen upp till Stocklycke vandrarhem uppe på Omberg och vandrade. Målet var Stocklycke hamn med en grotta och Oxbåset med hänförande utsikt över Vättern. Stocklycke hamn hittade vi till i princip omedelbart och där tog vi en fikapaus, nere vid grottan vi vattenbrynet. E klättrade naturligtvis genast till över till grottans andra sida. Hon övertalade mig och J att fösöka komma efter vilket resulterade i att mina solglsögon åkte ner i iskalla Vättern på ca 1,5 m djup. Jätteförargligt, det gick att se var de låg men jag var inte sugen på att bada, även barnen gjort det dagen innan. Jag insåg i alla fall att jag inte skulle komma över dit E var utan att drutta i jag med, så J och jag gav upp. Det kom lite annat folk ner för att titta på grottan och E och J berättade för ett par vad som hade hänt med mina solglasögon. E försökte även hitta en gren att att peta upp dem med. Då erbjöd sig en man att hoppa i och hämta dem! Vilket han också gjorde! Det var verkligen dagens bragd!

Efter matsäcksätning fortsatte vi mot Oxbåset och efter lite om och men hittade vi dit. Vilken utsikt! Men jag fick lite panik får jag lov att erkänna. Det stupade brant ner på alla sidor och jag som har en tendens till höjdskräck gillade inte att barnen gick ut mot kanterna det minsta, såg bara framför mig hur de skulle rasa dryga hundra (?) meter ner i Vättern. Så det blev en rätt snabb visit. Dessutom var det varmt, flugigt och vi var alla rätt nöjda när vi gått tillbaka till Stocklycke och tog en glass i skuggan av ett träd. Resten av eftermiddagen ägnades åt badning och att förflytta oss bilvägen till Borås.

Inga kommentarer: