fredag, juni 02, 2006

Lilla O kan...

komma upp i krypställning! Som den stolta mamman naturligtvis måste visa upp! Han är idag 5 månader och en vecka och kan:

  • sitta stadigt långa stunder i taget
  • när han tappar balansen kan många gånger stadga upp sig med hjälp av händerna
  • kommer upp i krypställning
  • försöker flytta fram benen men ka inte koordinera armar och ben ännu. Som syns på bilden kan han inte heller räta ut händerna så det kommer inte bli krypande än på ett tag
  • han är extremt nyfiken på sina syskon, studerar dem noggrannt... tar in ALLT!
Idag är J hemma från dagis, vi har hunnit ha en kaffestund för mig och en lässtund för J, vi har byggt med Lego och nu är han fullständigt absorberad i leken (som jag har lämnat). Lilla O sitter bredvid och tittar på, fullständigt fascinerad. Det borde vara sovdags för honom snart.

Så tänkte jag uppdatera er lite angående blöjfritt. Lilla O är utan blöja dagtid. Ska jag iväg på längre ärenden eller i bilen har han tygblöja. Men även hos vänner eller ute på promenad fungerar det numera att var blöjfri. Förutsättningen är att han är i sjalen (utomhus). Jag har ju hittills haft vanliga engångsblöjor nattetid men har nu kommit på hur han kan ha tygisar även då. Fånigt kanske men jag vill verligen ha så lite kemikalier mot hans lilla rumpa! Så nu har kör vi med vikblöja innerst, happy nappy utanför och sedan ullbyxa. Tjockt och klumpigt javisst, men det bekymrar ju inte honom när han sover. Ett byte får jag göra på natten men det är ok tycker jag. Fördelen med blöjfritt är faktiskt enorm. Jag har grubblat på att han skulle känna sig varm och obehaglig i sommar med tygblöja och yllebyxa men det slipper jag nu! Visst händer det olyckor fortfarande, men det går bättre och bättre. Han verkar dessutom så nöjd själv. Dagtid sover han även utan blöja, han kissar ju aldrig i djupsömn, utan alltid när han vaknar till så det funkar också faktiskt. Även S lär sig hans signaler mer och mer. Annars är väl den största nackdelen (eller fördelen som jag egentligen ser det) att man måste ha sitt barn nära och att det blir svårt för utomstående att ta hand om honom.

Inga kommentarer: