måndag, maj 18, 2009

Villaliv

Jag har en mor som alltid föraktat villalivet med Volvo och vovve och tvätta bilen på lördagar. Ändå har hon faktiskt provat på det, vilket antingen kan ses som strongt gjort (utefter förutsättningarna) eller som dömt att misslyckas. Även om jag älskar mitt villaliv har jag nog ärvt en del av mammas tankar.

1. Grannen köpte en splitterny åkgräsklippare till sin 1000 kvm tomt. Redan från början tyckte jag att det var absurt med tanke på ytan. Okej om man har 3-5000 kvm tomt då kan jag förstå tanken. Jag frågade honom när vi kom att prata om klipparen, varför han inte köpt en sån där liten klippare som åker omkring själv hela dagarna och klipper. Inget arbete alls och han har en perfekt tomt för ändamålet. Jo, sa han, han hade verkligen varit sugen på en sån men så var det ju lite blött i ett hörn på tomten och så var det en annan sak som spelade in. DET ÄR JU SÅ ROLIGT FÖR BARNEN ATT FÅ ÅKA! Och där stod jag som ett UFO. Jaha, så man köper en svindyr åkgräsklippare för barnens skull. Så de kan få åka med. Okej. Och ja, han har kört några varv med klipparen varje helg. Lastat lite ved på kärran och kört 20 meter. Klippt förstås. Åkt ett varv med barnen. Det måste vara en riktig investering det där.

2. Pratade med en annan granne vars dotter och svärson snart flyttar in i området och håller på att bygga. Han berättade att de ska ha kvar den gamla brunnen men ändå kopplar in kommunalt vatten. Jag kommenterade att det kan ju vara bra med en brunn på sommaren om man behöver extra vatten till bevattning och så. Ja, svarar han. Och så gillar min svärson att TVÄTTA BILAR! Och då kan han ju tvätta hur mycket som helst... Jag såg för mitt inre hur svärsonen spenderade sina lediga sommartimmar gnoendes på en den ena bilen och en den andra... Smaken är som baken, alla gillar inte att ligga i rabatterna och gräva. Men att bli omnämnd som någon vars hobby är att tvätta bilar, det kommer jag aldrig att bli! Jag skulle behöva en tvätta-och-städa-bilen-injektion nere på vårdcentralen nu när jag tänker efter. En sisådär en gång per kvartal i alla fall. Nu ska jag gå ut i trädgården och gräva lite.

4 kommentarer:

anna sa...

Tänk dig en fest i vägföreningen eller området eller vad du vill, kanske kräftskiva. Du - lite för utarbetad, grannarna likaså. Alla är småbarnsföräldrar. Men oj vad kul det skulle vara att se den festen urarta!!! :-)
Det kanske är du som på pin kiv sitte och gör ärevarv på åkgräsklipparen med S som kylarprydnad... ;-)
Jag ringde förresten i fredags, inget svar, vid 15-tiden. Inget viktigt, tänkte bara kolla läget. Men du kanske var ute och tvättade bilen?
:-)
Puss på dig!

RosaMilton sa...

Ja vi har ju kräftskiva varje år, hittills har jag inte kunnat vara med. Men i år laddar jag för att bli osams med alla grannarna! Nä, skämt åsido, vi har bra grannar. Men ibland märker man hur FUNDAMENTALT olika man tänker. Du vet jag är ju lite hippie-miljö-gilla-blommor-slarvig-glömma-alla-grejjer-ute. Och så grannen som älskar motorer, stora båtar, räta linjer, tujja och perfekt golfgräsmatta. Vi förstår lixom inte varandra...

LS sa...

haha, alla har i USA har akgrasklippare, vi med, fast vi har en begagnad - men vi sager at barnen att klippa graset! De kor omkring en i taget och sliter en timme med att klippa (sa lang tid tar var grasmatta), och gillar det inte. Det ar inget friakadande har inte :) De far till och med extra veckopeng nar de klipper graset.

RosaMilton sa...

Våra andra grannar har faktiskt oxå åkgräsklippare (begagnad). Till slut blev de så irriterade över att försöka kryssa mellan träd och buskar och klippa och köpte en vanlig. Nu går det mycket snabbare för dem att klippa! Hur stor trädgård har ni? Vår motor-granne skulle nog trivas hos er! Han har köpt en sportbil också. Cruisar till Coop med 2-åringen och köper kaffe på morgonen! Fast om man ska snacka "livskvalitet" med motorer så förstår jag det bättre än åk-klipparen!