torsdag, augusti 06, 2009

Svårstartad dag

Jag undrar om min lillfamilj tömde energidepåerna igår? Vi hann med besök på Zetas, en sväng på IKEA (vilket ju alltid tar längre tid än man tänker sig), hemväg med stopp på Slottsträdgården Ulriksdal, 2 timmars badstopp hemmavid. Otto var galet trött, Ville höll ut längre eftersom han sov i bilen. Uppe på det sprang jag en vända med intervaller och tränade styrka efteråt.

Idag är mina ben möra, Otto och Ville leker faktiskt efter en något skakig inledning på morgonen. Mamma är en fin avlastning. Just nu läser hon Gittan och gråvargarna medan jag slappar. I eftermiddag åker vi nog och badar sjöbad. För övrigt har vi inga planer. Det är så galet varmt och soligt att det inte finns på kartan orka vara ute i solen mellan 12-14.

Trädgården väntar också. På vatten. Det är inte mycket det har regnat hos oss i sommar. Själv trivs jag bäst med blandat väder. (Notera att jag försöker att INTE gnälla över värmen!) Men så funkar sällan svensk sommar. Det är på eller av. Sol eller regn. Så nu behöver jag fylla på alla landen med vatten. Skörda broccoli och morötter. Ikväll ska jag laga fänkålsgratäng med parmesan och saffran. Nu är alla fänkålar skördade och något måste ja ggöra med dem. Kan man förvälla fänkål och frysa in? Nästa sommar ska jag inte odla så mycket som i år av just fänkål. Fin grönsak, galet lättodlad men den har ju ganska skarp lakritssmak, inte något man bara slänger i pastasalladen.

Jag vill göra allt på kvällen när det är lite svalare och då räcker inte tiden till. Åka och bada vid 3 för att slippa värsta solen, gärna hyra en video att glo på, ta ett glas vin. Plocka sniglar och plantera! Träna förstås. Förstår ni frustrationen? Det går att hinna med max 3 av dessa saker! Jag får försöka tänka om.

1 kommentar:

Olle sa...

Här kommer lågtrycken i täta formationer, ungefär ett varannan dag. Temperaturen håller sig mellan 14 och 20 grader vilket på det hela taget passar mig fint men det kunde få vara litet mer sol. Det blir en smula sol och blå himmel mellan fronterna men gråvädret dominerar. Det är mest frågan om att tömma faten på krukorna från överflödet. Jag noterar att lågtrycken plötsligt upplöses när de närmar sig Skandinavien och kontinenten. Men jag ska inte klaga - det är dock sommar.

Vad gäller fänkålen vet jag inte men man kan ju glasera den om man är osäker (se till att den är våt när den fryses). Då klarar sig det mesta fint.