fredag, augusti 21, 2009

Trädgårdsreflektioner - kökslandet

Vad ska jag odla nästa år?

Broccoli: Tveksamt. Mycket jobb för relativt liten skörd. Inte så goda kokta heller men däremot underbart i ugn.

Fänkål: Jättegott men kanske inte så många? Otroligt lättodlade och vackra.

Mangold: Älskar färegerna, rött och gult. Förra året odlade jag alldeles för många, i år för lite. Nu äter vi upp förra årets infrysningar, använder som spenat. Funkar och smkar utmärkt. Så lite mer nästa år. Bra dessutom för den kommer igen hela säsongen.

Svartrot: Lättodlat, så förmodligen. Har inte smakat än men skördat två.

Morötter: Förstås.

Sockerärtor: Självklart. Ottos och Villes favorit.

Purpurstörböna: Absolut. Jag ska ta ett foto snart av min vackra bön-skog.

Vaxbönor: Inte blivit så många, först var försommaren för kall och regnig och sedan kom sniglarna. Men ja. Goda!

Rödbetor: Fått 2 stycken. Rådjuren åt upp dem. Men Bulls blood med blodröda bald är fantastiska och goda. En polkagrisbeta blev det också som jag inte hunnit smaka heller. Ingen gulbeta. Nytt försök nästa år.

Sallad: För mycket i år igen. hinner inte äta upp. Men gott och vackert i alla fall.

Persilja: Slätbladig. En verklig kom-igen-växt.

Dill: Kanske lite mer nästa år så man kan frysa in så det räcker hela vintern.

Koriander: Ja! Jag tror vi fick så vi frös in.

Grönkål (Baltisk röd): Riktig flopp. Angreps av allt tror jag. Kålfjärilslarver, jordloppor och sniglar. Nix nästa år.

Har jag verkligen odlat så här mycket?

1 kommentar:

Olle sa...

Imponerande. Vi har bara en bråkdel av det där. Men fina jordgubbar blev det i år, bondbönor som vanligt, sallad (samma här - för mycket, hinner inte äta upp), persilja, gräslök förstås. Rabarber - tar för stor plats i förhållande till glädjen. Dill tycks aldrig gå här - dåliga frön eller vad?