onsdag, januari 07, 2009

Mitt liv - Tolv låtar

Hittade en kul utmaning hos Tinsel. Så nu hänger jag på och gör likadant. Here we go...

Abba - Money Money
Mitt första kasettband. Den här sjöng jag högt till som 6-åring och hade ingen aning om vad jag möjligtvis sjöng. Mamma hade spelat in bandet åt mig, hon var tillsammans med Bengt vars tonårsdotter Renée gjorde stort intryck på mig.



Nationalteatern - Barn av vår tid
Återigen kasettband som jag fick av mamma. Åh vad jag spelade detta. I flera år. Älskade alla låtarna och fascinerades av allt det här med förort och droger. Tyckte det var såååå spännande.



Alphaville - Forever young
Gick i 6:an när den här blev populär. Lyssnade på texten och jäklar vilken ångest! Tyckte om låten men samma år hade min älskade farmor tagit livet av sig, vilket satte djupa spår. Och jag började tänka på döden. Ett olösligt problem. Kanske bara 70 år kvar att leva (oj så kort!!!) och inte ville jag leva för evigt heller. Jag kunde nog inte sätta ord på alla tankar kring farmor och döden då men det var en jobbig period.



Yazoo - Only U
13 år och synthare. Gillade dock aldrig de tyngre synthgrupperna även om jag låtsades. Det här var musik för mig! Började lyssna på radio men visste inte riktigt när man skulle lyssna, när det var topplistor och så. Vi hade ingen TV heller så det var inte så lätt att hålla sig uppdaterad där. Prenumererade på OKEJ!



Billy Ocean - Loverboy
Åkte på kollo under somrarna på högstadiet och vi hade så kul. Helt klart bästa tonårsminnena. Sol och sommar och disco! Hajker, uppe på nätterna och mycket bus. Den här låten dansade vi järnet till. Nu hade jag börjat göra egna blandband och spela in från radion. Riktig 80-talslåt...



Lou Reed - Vicious
Gymnasiet. Min bästa kompis A från grundskolan hängde med ett killgäng som lyssnade på Lou Reed, Velvet underground, David Bowie, Iggy Pop och jag hängde med lite på ett hörn. Ebba Grön lyssnade jag också på. Tyckte jag var väldigt djup och intressant. Den här låten översatte Pia, jag och Mia och spelade in en svensk version av. Pia spelade gitarr och sjöng och jag skulle doa. Ingen av oss kunde varken spela eller sjunga och vi dog nästan av skratt. Översatt till svenska var texten dessutom vansinnigt dålig.



Bubbi - Aldrei for ég sudur
Hoppade av sista året på gymnasiet och åkte till Island för att jobba. Den här låten är Island, Bubbi är Island för mig. Det här var mitt första steg att stå på egna ben och det gick väl sådär. Mycket roligt, många lärdomar och mycket jobbigt. Det var på Island som jag insåg vad jag möjligtvis skulle utbilda mig till, vilket jag förverkligat även om det varit en lite krokig väg dit. Om ni inte lyssnar på någon annan låt, så lyssna i alla fall på den här! Den är fortfarande vansinnigt bra.



Sálin hans Jons mins - Lifid er yndislegt
Sista långvistelsen på Island, sommaren 1992. Verslumannahelgi på Vestmannaeyar. Det här är visserligen inte inspelat då men skulle kunna vara det. Så här festar islänningar. Helt galet. En galen avslutning på en galen period. Jag mådde verkligen jättedåligt och är glad att jag kom därifrån levande. Även om jag gnällt mycket på bloggen det senaste året är jag i grunden lycklig och nöjd. 1992 var jag otroligt olycklig och undrade vad det skulle bli av mig.



U2 - Wild horses
Hemma igen och pluggade till sjuksköterska. Borås boende och började lära känna bästa vännen A, som fortfarande bor kvar. Vi åkte på U2 konsert - Zooroupa i Stockholm. Achtung Baby spelade jag nästan sönder. Varenda låt var bra! Rätt skakig tid för övrigt.



REM - Night swimming
Fick nog av småstadlivet och tråkigt jobb. 1996 flyttade jag till Stockholm. 1997 träffade jag Stefan och återupptäckte REM. Hade lyckats missa plattan Automatic for the people innan. Började få rätsida på vem jag var och vad jag ville.



Cardigans - Live and learn
Nutid, småbarn! Bra helt enkelt!



Lars Winnerbäck - Elegi
Kompisar hade gillat Lars Winnerbäck länge men det tog tid för mig att upptäcka honom. Numera en av mina stora favoriter. Hans sommarprat i somras var väldigt bra.


Hänger någon på? Anders kanske?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Oj vad kul!
Tyvärr jobbar jag och har lite mycket just idag. Men på väg till er i lördags hade vi någon radiokanal på som spelade 80-talsmusik och 2 låtar som jag direkt kopplade till dig. Howard Jones - Like to get to know you well ( http://www.youtube.com/watch?v=XD3qA54Fn_Q ) och Eurythmics men jag minns inte vilken av låtarna. (Kanske http://www.youtube.com/watch?v=PscogedAWTI&feature=channel eller http://www.youtube.com/watch?v=7RMEDBhXh-w&feature=channel )
Jag sa till min make att det här är M för mig. Jag glömde berätta det när vi väl kom fram. Det var för övrigt en jättetrevlig kväll med underbar mat!

RosaMilton sa...

Ja Howard Jones och Eurythmics, det är sant. Fast Yazoos låtar var lixom alla bra minns jag. Men visst gillade jag dem, hihi... Fast jag trodde kanske du skulle kommentera Lou Reed. Det var tider det! Fast jag önskar mig inte tillbaks :)

Det var verkligen jättetrevligt i lördags! Tyckte vi med.

Anonym sa...

Tja... Lou Reed. Jo. :-)
Det var tider det. Har letat runt en del på facebook idag och ikväll. Det är kul att kolla utan att synas! Där kan man hitta både den ena och den andra.
Red red wine... Jag vill inte heller tillbaka till den tiden, så mycket kan jag säga! Jag är tacksam att jag klarade mig helskinnad igenom.
Idag hittade jag Jeanette. Hon bor i Helsingborgstrakten och är delägare i en cateringfirma/restaurang/butik, typ, som fått Stora Gastronomipriset 2005. När vi var små trodde jag att hon skulle gå under. Det är kul att hitta sånt!